QR-code voor herkenning slachtoffers

Alarmcentrale SOS International heeft een metalen label met QR-code op de markt gebracht waarmee omstanders slachtoffers van een ongeval sneller kunnen helpen. Door het scannen van de QR-code, bijvoorbeeld met een mobiele telefoon, kan de helper direct bij de medische en contactgegevens die het slachtoffer zelf heeft opgeladen.

Een test met de zogeheten "INFO tag" onder leden van de Nederlandse Ski Vereniging pakte dit wintersportseizoen goed uit.

De gebruiker kan voor een tientje de tag bij de alarmcentrale bestellen en deze activeren op een speciale website. Hier vult hij ook zijn gegevens in, waar na de tag bevestigd kan worden op bijvoorbeeld een helm, een sportschoen of aan een bos sleutels. Mocht er dan iets gebeuren waarbij de gebruiker niet in staat is zelf hulp in te schakelen hoeft een omstander of hulpverlener alleen maar de QR code op de tag te scannen om alle relevante informatie direct bij de hand te hebben.

De INFO Tag is ook te gebruiken in het buitenland. De verschillende dossieritems als naam, huisarts en contactpersonen kunnen namelijk in het Frans, Duits, Spaans en Engels worden weergegeven. De gegevens die de gebruiker zelf invult worden niet vertaald. SOS International benadrukt dat de gebruiker zelf bepaalt welke informatie ‘achter’ de QR-code komt te staan en dat hij deze informatie altijd op de website kan aanpassen. "Er zal dus nooit informatie zichtbaar zijn die de gebruiker niet wenselijk vindt", aldus de alarmcentrale.