Q&A Affectieschade

Handvatten en richting bij de uitvoering van de wet in de dagelijkse praktijk

PIV Stappenplan Medisch Traject

PIV-Bulletins

PIV-Bulletins 2002-2020

Zoektermen
Bronnen

Vacatures

Jurisprudentie
Hof: whiplash, causaal verband klachten en ongeval met geringe botsingssnelheid aannemelijk, beperkte looptijd vanwege therapeutische suggesties en schadebeperkingsplicht
  • ECLI:NL:GHARL:2021:1759

Whiplash, ongeval 2010. Benadeelde ontwikkelt na achteropaanrijding op 13-jarige leeftijd met geringe botsingssnelheid (delta v 3,4 tot 7,2 km/uur) ernstige en langdurige klachten (concentratiestoornissen, vergeetachtigheid etc.). Er vindt onderzoek door vier deskundigen plaats: door neuroloog, neuropsycholoog, psychiater en revalidatiearts. 1. Bezwaren tegen rapporten afgewezen. 2. Het hof vindt voldoende aannemelijk… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: causaal verband tussen klachten en ongeval niet aangetoond, onvoldoende onderbouwd dat vóór het ongeval geen vergelijkbare klachten bestonden; uurtarief gematigd
  • Rechtbank Rotterdam
  • C/10/593670 / HA RK 20-274

Whiplash, ongeval 2013, blijvende klachten. 1. De rechtbank overweegt dat het enkele ontbreken van ‘medisch objectiveerbare afwijkingen’ niet in de weg behoeft te staan aan de (juridische) bewijslevering van klachten/beperkingen en het causaal verband met het ongeval. 2. Gezien de gemotiveerde betwisting van verzekeraar zijn de door verzoeker overgelegde stukken… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: psychiatrisch rapport is bindend uitgangspunt voor schaderegeling, verzoek om aanvullende vragen afgewezen
  • Rechtbank Rotterdam
  • ECLI:NL:RBROT:2020:12150

Benadeelde glijdt in 2013 op 12-jarige leeftijd met fiets uit op klep van veerpont en loopt barstwond op het voorhoofd en een licht trauma capitis op. Nadien wordt dysthyme stoornis vastgesteld. Ter vaststelling causaal verband is op gezamenlijk verzoek expertise verricht door psychiater; deze acht alles afwegend causaal verband aannemelijk.… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: politieoptreden voldoen deels aan eisen van proportionaliteit en subsidiariteit, geen aansprakelijkheid voor letsel
  • ECLI:NL:RBDHA:2020:14249

Verzoeker raakt bij politieoptreden rondom ADO-stadion gewond en stelt politie aansprakelijk. 1. De rechtbank oordeelt dat het gebruikte geweld voor een deel rechtmatig is (inzet wapenstok en hond). De rechtbank acht het op deze wijze inzetten van de wapenstok in het licht van de omstandigheden, waarbij verzoeker de confrontatie is… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: botsing tussen twee auto’s die parkeervak verlaten, disculperende stilstand aangenomen
  • Rechtbank Noord-Holland
  • ECLI:NL:RBNHO:2021:1232

Botsing tussen auto van eiseres die vooruit uit parkeervak rijdt en de auto die bij gedaagde verzekerde is en die achteruit uit parkeervak rijdt. De rechtbank stelt vast dat beide bestuurders bezig waren met een ‘bijzondere manoeuvre’ in de zin van art. 54 RVV.  Beiden hadden de verplichting voorrang te… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: tweede deskundigenonderzoek over dezelfde vraag is in strijd met goed procesorde
  • Rechtbank Noord-Nederland
  • ECLI:NL:RBNNE:2019:5940

Medische aansprakelijkheid. Partijen verschillen van mening over de vraag of de blaasretentie van de overleden vrouw van verzoeker het gevolg is van onzorgvuldig handelen van het ziekenhuis. De rechtbank overweegt dat naar vaste jurisprudentie een voorlopig deskundigenonderzoek in beginsel moet worden toegewezen. Dit is echter anders indien het verzoek in… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: vraag over aansprakelijkheid na hersenbloeding en seks niet geschikt voor deelgeschil
  • Rechtbank Noord-Holland
  • ECLI:NL:RBNHO:2021:1356

Verzoekster en verweerder hebben een seksuele relatie met elkaar gehad. Zij hebben in 2020 seks met elkaar gehad in de woning van verzoekster. Op die dag heeft verzoekster ook een hersenbloeding gehad. Zij is vlak daarvoor of vlak daarna gevallen en heeft daardoor een hoofdwond opgelopen.  Zij heeft verweerder aansprakelijk… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: art 185 WVW van toepassing op uitgestapte bestuurster, twee auto’s gezamenlijk voor 50% aansprakelijk
  • ECLI:NL:RBMNE:2021:542

Bestuurster van auto heeft auto bij een bushalte stilgezet en is uitgestapt. Vervolgens is zij in aanraking gekomen met een passerende auto, op de weg geraakt en geschept door de volgende passerende auto. 1. De rechtbank oordeelt dat art 185 WVW van toepassing is. Personen die het motorvoertuig hebben verlaten,… Lees verder →

Jurisprudentie
Hof: whiplash, lage botsingssnelheid, comparitie na kanttekeningen van hof bij neurologisch deskundigenbericht
  • ECLI:NL:GHARL:2021:1516

Door rechtbank is geoordeeld dat, gelet op het oordeel van de deskundige, niet aannemelijk is dat benadeelde (appellant) meer schade heeft geleden dan verzekeraar heeft vergoed (ruim € 27.000,-); de neuroloog concludeerde dat de klachten ook zonder ongeval zouden zijn opgetreden. Het hof heeft verschillende vragen n.a.v. het deskundigenbericht en… Lees verder →

Jurisprudentie
Hof: mishandeling, verjaring is gaan lopen op moment van bekendheid met psychische klachten, niet op moment diagnose PTSS
  • Hof Amsterdam
  • ECLI:NL:GHAMS:2020:3241

Appellant heeft geïntimeerde in 2018 bij dagvaarding aansprakelijk gesteld voor materiele en immateriële schade als gevolg van mishandeling in 2006. In 2013 werd PTSS vastgesteld. Het hof overweegt dat uit de uitspraak van dit hof uit 2007 blijkt dat appellant op dat moment last had van psychische klachten als gevolg… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: vordering wegens mishandeling afgewezen, niet voldaan aan waarheidsplicht van art  21 Rv
  • Rechtbank Limburg
  • ECLI:NL:RBLIM:2021:1316

Mishandeling. Gedaagde heeft erkend dat hij eiseres heeft geslagen. De kantonrechter stelt vast dat de dagvaarding uiterst summier is. Art. 21 Rv bepaalt dat partijen verplicht zijn de voor de beslissing van belang zijnde feiten volledig en naar waarheid aan te voeren. Deze verplichting is eiseres niet nagekomen. De kantonrechter… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: botsing tussen wee fietsers, van links komende fietser aansprakelijk
  • ECLI:NL:RBMNE:2020:5724

Aanrijding tussen twee fietsers een kruispunt van gelijkwaardige fietspaden. Partijen hebben verschillende lezingen; gedaagde stelt dat eiseres de doorgang blokkeerde, waardoor zij uit moest wijken. De rechtbank stelt vast partijen het erover eens zijn dat eiseres voor gedaagde van rechts kwam. Dat betekent dat gedaagde eiseres voorrang moest verlenen. De… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb (straf): letselschadebemiddelaar Bektas Kilinc veroordeeld tot 14 maanden celstraf
  • Rechtbank Overijssel
  • ECLI:NL:RBOVE:2021:539

Letselschadebemiddelaar Bektas Kilinc uit Enschede wordt veroordeeld tot 14 maanden celstraf. De 41-jarige man gebruikte opzettelijk valse arbeidsovereenkomsten en salarisstroken om € 300.000 schadevergoeding te krijgen van een verzekeraar. Daarnaast verduisterde hij letselschadebedragen van zijn cliënten. Hij moet hen schadevergoedingen betalen van ruim € 276.000. Als bijkomende straf gelast de… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: deelgeschilprocedure niet bedoeld voor BGK-vordering na afronding van schaderegeling
  • Rechtbank Amsterdam
  • ECLI:NL:RBAMS:2020:7133

Vordering BGK in deelgeschil. De kantonrechter is van oordeel dat, zelfs indien ervan uit wordt gegaan dat verzoeker wel een eigen belang bij het verzoek heeft, dit verzoek moet worden afgewezen omdat de zaak zich niet leent voor een deelgeschilprocedure. Verzekeraar heeft de aansprakelijkheid vrijwel onmiddellijk erkend en heeft de… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: mishandeling, diverse schadeposten grotendeels afgewezen, PIV-staffel is gezichtspunt bij schatting van BGK
  • Rechtbank Amsterdam
  • ECLI:NL:RBAMS:2020:7113

Mishandeling, benadeelde is één week thuis geweest en na 4 tot 5 weken weer volledig aan het werk is gegaan. Diverse schadeposten, totale vordering: van € 60.375,91; toegewezen € 2.775,72. 1. Studievertraging gebaseerd op de Richtlijn Studievertraging van De Letselschaderaad) afgewezen. 2. Smartengeld vastgesteld op basis van Richtlijn Licht Letsel:… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: regresvordering onderaannemer op hoofdaannemer voor val uitzendkracht, hoofdaannemer aansprakelijk
  • Rechtbank Oost-Brabant
  • ECLI:NL:RBOBR:2021:422

Werknemer die door uitzendorganisatie ter beschikking is gesteld aan de onderaannemer, is tewerkgesteld bij gedaagde, de hoofdaannemer. Bij de uitoefening van zijn werkzaamheden struikelt de werknemer op trap en loopt daarbij letsel aan pols op. Eiseres heeft als aansprakelijkheidsverzekeraar van de onderaannemer de schaderegeling ter hand genomen en spreekt gedaagde… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: val BOA tijdens training dienstongeval, geen zorgplicht geschonden
  • ECLI:NL:RBMNE:2021:57

BOA (buitengewoon opsporingsambtenaar) komt tijdens opleiding tot biker ten val bij het per fiets afdalen van stationstrap. Door B&W van de gemeente (verweerder) is erkend dat sprake is van een dienstongeval. De rechtbank oordeelt dat verweerder zijn zorgplicht niet heeft geschonden.  De rechtbank oordeelt dat verweerder tijdens de biketraining alle… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: dubbel declareren is in strijd met goede zeden
  • Rechtbank Oost-Brabant
  • ECLI:NL:RBOBR:2021:220

Bewindvoerder van benadeelde vraagt verklaring voor recht verklaart dat overeenkomst tot betaling van succesfee nietig is. Belangenbehartiger heeft BGK vergoed gekregen van verzekeraar en verlangt daarnaast succesfee van 25% van benadeelde. De rechtbank overweegt dat het mogelijk ontvangen van een dubbele beloning (BGK en succesfee) de overeenkomst niet in zijn… Lees verder →

Jurisprudentie
Hof: vordering ex art. 7:954 lid 1 BW, werkgever failliet, verzekeraar mag zich niet beroepen op limiet in polis
  • ECLI:NL:GHARL:2021:658

Werknemer spreekt na bedrijfsongeval verzekeraar van werkgever, die failliet is, aan voor vergoeding schade op grond van art. 7:954 lid 1 BW. In de omstandigheden van het geval, waaronder de uitlating van de verzekeraar dat de schade vergoed zal worden, oordeelt het hof dat het naar maatstaven van redelijkheid en… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: trampolinepark niet aansprakelijk voor beenbreuk, geen causaal verband met overtreden veiligheidsregels
  • ECLI:NL:RBDHA:2020:13168

Meisje loopt dubbele beenbreuk op als ander kind tegelijk met haar op trampoline stapt en met haar in botsing komt. De rechtbank stelt vast diverse veiligheidsregels (zoals niet met meer dan één op trampoline springen) werden overtreden en dat hierop geen toezicht was. De rechtbank komt tot het oordeel dat… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb, deelgeschil: betonnen trap in bosgebied niet gebrekkig
  • ECLI:NL:RBDHA:2020:13167

Tijdens afdalen betonnen trap in bosgebied komt verzoekster ten val. Zij stelt de gemeente aansprakelijk. 1. Na een descente komt de rechtbank tot het oordeel dat geen sprake is van gebrekkige of gevaarlijke trap. Dat er in het hek naast de trap prikkeldraad was gewikkeld (waardoor het lastig was houvast… Lees verder →

Jurisprudentie
Hof: steekpartij, voorshands bewezen dat sprake was van noodweer
  • Hof Amsterdam
  • ECLI:NL:GHAMS:2021:19

Steekpartij op verjaardagsfeest. Beroep op civielrechtelijke rechtvaardigingsgrond. In de strafzaak is in hoger beroep het beroep op noodweer gehonoreerd. Aan die uitspraak komt vrije bewijskracht toe. Het hof acht voorshands bewezen dat twee geweldsincidenten hebben plaatsgevonden en dat uit noodweer is gehandeld. Het hof stelt appellant in de gelegenheid tot… Lees verder →

Vaknieuws
Rondetafel directe schadeafhandeling en letselschade: verder onderzoek nodig
  • Verbond van Verzekeraars

Naar aanleiding van de motie Toorenburg organiseerde het ministerie van Justitie & Veiligheid op 25 januari 2021 een rondetafelgesprek. In dit gesprek werden de voor- en nadelen van directe schadeafhandeling in het letselschadeproces besproken. De conclusie: er is meer onderzoek nodig om tot een onderbouwd standpunt te komen. Lees verder →

Vaknieuws
Altijd up-to-date met collegereeks Actualiteiten Personenschade
  • Verbond van Verzekeraars

In het vervolg op de succesvolle PIV Actualiteitencolleges heeft het platform Personenschade de collegereeks Actualiteiten Personenschade ontwikkeld. In vijf online sessies brengt Chris van Dijk (advocaat bij Kennedy van der Laan) letselschadebehandelaars, juristen en advocaten op de hoogte van actuele jurisprudentie en ontwikkelingen. Het eerste college is op dinsdag 9… Lees verder →

Bent u deelnemer van het PIV? Vergeet dan niet om in te loggen Inloggen