PIV-Bulletins

Foto’s, filmpje en presentaties PIV-congres 2019

‘Creëer je eigen toekomst’

Nieuwe PIV Website

Versneld, versimpeld en sterk uitgebreid...

Zoektermen
Bronnen

Tweets

Vaknieuws
Autoriteit Consument en Markt wijst klacht ASP over PIV-convenant af
  • Autoriteit Consument en Markt

De Vereniging van Advocaten voor Slachtoffers van Personenschade (ASP) heeft bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een handhavingsverzoek ingediend over de PIV-overeenkomst BGK. Volgens de ASP is de ‘PIV-regeling’ slecht voor de mededinging. Daarnaast zou de PIV-regeling de belangen schaden van letselschadeslachtoffers en letselschadeadvocaten. De ACM wijst het handhavingsverzoek… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb, deelgeschil: BGK in niet-complexe letselzaak niet redelijk gezien aard werkzaamheden en verhouding tot schade
  • Ongepubl. jurisprudentie, Rechtbank Rotterdam

Verzoekster maakt aanspraak op BGK van € 15.993,97. De kantonrechter is van oordeel dat de geringe complexiteit van de zaak- aansprakelijkheid is van meet af aan erkend en er is geen sprake van een complex of omvangrijk medisch dossier - en de aard van de tot op heden door de… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: werkgever aansprakelijk ex art 6:179 BW voor natrappend kalf, beperkt eigen schuld regime
  • Rechtbank Gelderland
  • ECLI:NL:RBGEL:2019:2220

Bedrijfsongeval in slachterij door natrappend kalf. 1. De kantonrechter acht de werkgever niet aansprakelijk ex art 6:758 BW. 2. De kantonrechter acht de werkgever wel aansprakelijk ex art 6:179 BW. Omdat de schade door werknemer binnen het dienstverband is geleden geldt daarvoor een beperkt eigen schuld regime. De kantonrechter verwijst… Lees verder →

Vaknieuws
Symposium Zorgschade: ‘Letselschadeslachtoffer door verschraling zorgstelsel meer aangewezen op civiele aansprakelijkheid’
  • Assurantie Magazine, Letselschade Raad
  • Paul de Kuyper

Bij zorgschades worden letselschadeslachtoffers soms van het kastje van de verzekeraar naar de muur van de overheid gestuurd. Dat stelde onderzoeker Melissa de Groot van de Erasmus School of Law tijdens het symposium Zorgschade van De Letselschade Raad. Om de twee zorgroutes beter op elkaar te laten aansluiten, opperde ze… Lees verder →

Rb (straf): GGZ vrijgesproken na overlijden psychiatrisch patiënte
  • Rechtbank Oost-Brabant
  • ECLI:NL:RBOBR:2019:2829

De rechtbank spreekt de Stichting GGZ Eindhoven en de Kempen (GGzE) vrij van dood door schuld van een 29-jarige schizofreniepatiënten. De patiënte was in 2013 vrijwillig opgenomen om onder medisch toezicht te worden ingesteld op antipsychoticum. Ze overleed een maand later in de instelling. De rechtbank stelt vast dat er… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: BGK in niet complexe letselzaak niet redelijk
  • Ongepubl. jurisprudentie, Rechtbank Den Haag

Eiser vordert € 4.538,29 aan BGK in eenvoudige letselzaak; hiervan is door verzekeraar € 2.728,11 betaald. Hij vordert het verschil. De kantonrechter oordeelt dat het op de weg van eiser gelegen om zijn vordering nader te onderbouwen. Belangenbehartiger heeft niet onderbouwd waarom die omvang van zijn werkzaamheden en de voortdurende… Lees verder →

Jurisprudentie
Hof: subrogatieverbod geldt niet bij een langdurige affectieve relatie
  • ECLI:NL:GHARL:2019:4151

Zorgverzekeraar zoekt verhaal op appellante voor gemaakte ziektekosten van (inmiddels overleden) verzekerde na door appellante toegebrachte steekwonden. Is het subrogatieverbod van artikel 7:962 lid 3 BW van toepassing? Vast staat dat verzekerde en appellante geen huisgenoten (meer) waren. Naar het oordeel van het hof is appellante, ook wanneer sprake is… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb, deelgeschil: whiplash, rugklachten geen ongevalsgevolg, kosten deelgeschil deels onnodig
  • Rechtbank Midden-Nederland
  • ECLI:NL:RBMNE:2018:6796

Eindbeschikking na 2 eerdere tussenbeschikkingen. Whiplash, rugklachten ook ongevalsgevolg? 1. In eerdere beschikking heeft rechtbank verzoekster opgedragen patiëntenkaart over te leggen. 2. De rechtbank oordeelt op basis van rapporten van (na overlegging van patiëntenkaart) nogmaals aangezochte neuroloog en orthopeed dat de lage rugklachten van verzoekster niet als ongevalsgevolg kunnen worden… Lees verder →

Jurisprudentie
Hof: mishandeling, verlies van arbeidsvermogen aannemelijk, omzetzetderving -/- vaste kosten
  • ECLI:NL:GHAMS:2018:3751

Mishandeling, waarvoor de dader strafrechtelijk is veroordeeld. 1. Diverse schadeposten. 2. Verlies van arbeidsvermogen. Stelplicht en bewijslast liggen in beginsel bij de benadeelde. Aan de benadeelde mogen in dit verband echter geen al te strenge eisen worden gesteld. De stelling van appellant dat hij ritten als zelfstandig transportbegeleider niet heeft… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: BGK in overzichtelijke zaak met eenvoudige werkzaamheden niet redelijk
  • Rechtbank Midden-Nederland
  • ECLI:NL:RBMNE:2019:2062

De kantonrechter is van oordeel niet kan worden gezegd dat de advocaatkosten (van ruim € 13.000,-, waarvan nog ruim € 9.500,- openstaat) redelijke kosten zijn die in redelijkheid zijn gemaakt. Het is vooralsnog een (in juridisch opzicht) overzichtelijke zaak waarbij de aansprakelijkheid direct is erkend. Schadeposten die naar voren kwamen… Lees verder →

Rb, deelgeschil: rechtbank verklaart zich relatief onbevoegd en verwijst de zaak
  • ECLI:NL:RBMNE:2019:2062

Verzekeraar verzoekt de rechtbank te bepalen dat zij niet gehouden is benadeelde te compenseren voor toekomstige schade voor verlies van verdienvermogen. De rechtbank is van oordeel dat niet de  Rechtbank Utrecht, maar de Rechtbank Overijssel bevoegd is van dit deelgeschil kennis te nemen, omdat de woonplaats van verweerder Almelo is.… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: niet objectief vast te stellen dat de klachten reëel, niet ingebeeld, niet voorgewend en niet overdreven zijn
  • Ongepubl. jurisprudentie, Rechtbank Midden-Nederland

Uit onderzoek door drie deskundigen (neuroloog, orthopeed en psychiater) blijkt dat klachten en gestelde beperkingen niet consistent zijn. De opmerkingen van de neuroloog over de aard en impact van de aanrijding, de opmerkingen van de orthopeed over de verdenking van simulatie bij het krachtonderzoek en de conclusie van de psychiater… Lees verder →

Jurisprudentie
Hof: ziekenhuis niet aansprakelijk voor neurologische uitvalsverschijnselen
  • ECLI:NL:GHARL:2019:3793

Appellante stelt dat sprake is van een beroepsfout van de neuroloog en de revalidatiearts omdat zij op grond van de bij haar aanwezige symptomen hadden moeten overgaan tot een MRI-scan van de wervelkolom. Dan zou de aandoening van appellante eerder zijn vastgesteld en zou zij eerder zijn geopereerd. Op basis… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: zaak niet geschikt voor deelgeschil, kosten niet gespecificeerd en afgewezen
  • Rechtbank Rotterdam
  • ECLI:NL:RBROT:2019:3246

Verzoekster stelt dat zij handletsel heeft opgelopen bij incident rond het pakken van een tas uit een auto. Zij acht de veroorzaker aansprakelijk. 1. De kantonrechter wijst het verzoek af. Een beslissing vereist bij de huidige stand van zaken nadere bewijsvoering in de vorm van het horen van getuigen en/of… Lees verder →

Hof: nadere informatie nodig in Chroom-6 zaak
  • Hof Den Bosch
  • ECLI:NL:GHSHE:2019:1683

De Stichting Gedupeerden Gevaarlijke Stoffen NL POMS Z.N. en vier voormalige ambtenaren van Defensie die op POMS-sites werkzaam zijn geweest hebben de Staat aansprakelijk gesteld voor schade die volgens hen geleden is ten gevolge van blootstelling aan Chroom-6. Het hof gelast een comparitie, waarbij het hof meer informatie wil, ook… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: whiplash, eisers moeten authentieke aanrijding bewijzen
  • Ongepubl. jurisprudentie, Rechtbank Overijssel

Eisende partijen vorderen schadevergoeding wegens whiplashachtige klachten. Tussen partijen is in geschil of sprake is geweest van een authentiek ongeval, dat leidt tot aansprakelijkheid van verzekeringnemer en haar WAM-verzekeraar, zoals eisers hebben betoogd, of dat het ongeval in scène is gezet, zoals verzekeraar en verzekeringnemer ASR en hebben betoogd. Bij… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: ondanks taakstraf geen beroep op opzetclausule, geen sprake van “criminele” gedraging
  • ECLI:NL:RBDHA:2019:4183

Bij burenruzie geeft man zijn buurvrouw (die alcoholpromillage van 2,6 had) een duw, waardoor zij op tuintegel terecht komt en ernstig letsel oploopt. De man heeft hiervoor van de strafrechter een taakstraf gekregen. De rechtbank oordeelt dat het schadevoorval in beginsel aan de voorwaarden voor toepassing van de opzetclausule voldoet.… Lees verder →

Jurisprudentie
Hof: letselschade met vorkheftruck valt onder AVP, heftruck niet als motorrijtuig maar als hulpmiddel gebruikt
  • Hof Den Bosch
  • ECLI:NL:GHSHE:2019:1616

ZZP-er, schilder, verricht schilderwerkzaamheden op boerderij. Hij helpt de boer met het verplaatsen van een 700 kilo wegende zetbank met behulp van een vorkheftruck en palletwagen. De zetbank schuift van de lepels van de heftruck en komt op benadeelde terecht.  1. Het hof acht de boer aansprakelijk. 1. In hoofdzaak:… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb, deelgeschil: medestudent aansprakelijk voor letsel student door onverwachte sprong
  • ECLI:NL:RBDHA:2019:4173

Verzoeker is tijdens een introductiefeest voor eerstejaars van hotelschool ten val gekomen, doordat medestudent onverwacht vanaf verhoging richting verzoeker is gesprongen. Hij heeft daardoor ernstig letsel opgelopen. 1. De rechtbank verwerpt het verweer dat sprake is van een ongelukkige samenloop van omstandigheden en acht de medestudent aansprakelijk. Blijkens de getuigenverklaringen… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb, deelgeschil: transitievergoeding in mindering gebracht op letselschadevergoeding door werkgever
  • ECLI:NL:RBDHA:2019:3830

Deelgeschilprocedure. Werkgever is ex art. 7:658 BW aansprakelijkheid voor letselschade van werknemer. Het dienstverband wordt beëindigd wegens arbeidsongeschiktheid. Werknemer ontvangt transitievergoeding ex art. 7:673 BW. 1. De rechtbank oordeelt dat de transitievergoeding als schadebepalende factor bij de schadeafwikkeling dient te worden betrokken, althans als voordeel in mindering dient te worden… Lees verder →

Jurisprudentie
Hof: tankstation niet aansprakelijk voor val bezoeker in toiletruimte
  • Hof Amsterdam
  • ECLI:NL:GHAMS:2019:1301

Hoger beroep deelgeschil. Benadeelde komt ten val op natte vloer in toiletruimte bij een tankstation en loopt beenbreuk op. Hij stelt de eigenaars van tankstation aansprakelijk ex art. 6:174 BW en art 6:162 BW. Het hof oordeelt dat geen sprake is van een gebrekkige opstal. Er is geen wettelijk voorschrift,… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: voor aansprakelijkheid ex art 6:179 BW is geen rechtstreekse aanraking met hond vereist
  • Rechtbank Zeeland-West-Brabant
  • ECLI:NL:RBZWB:2019:1419

Wielrenner schrikt van hond van gedaagde, komt ten val en loopt ernstig letsel op. Bij tussenvonnis heeft de rechtbank gedaagde toegelaten tot tegenbewijs van bewijsvermoeden dat het ongeval is ontstaan doordat zijn hond in de richting van de fiets is gelopen. Gedaagde levert geen tegenbewijs, maar stelt dat de rechtbank… Lees verder →

Jurisprudentie
Hof: hoofdaannemer aansprakelijk voor letselschade van door onderaannemer ingeschakelde ZZP-er (art 7:658 lid 4 BW)
  • ECLI:NL:GHARL:2019:3353

AVB -verzekeraar van onderaannemer, die letselschade van ZZP-er heeft vergoed, neemt regres en stelt hoofdaannemer aansprakelijk ex art. 7:658 lid 4 BW. 1. Het hof acht geïntimeerde als hoofdaannemer aansprakelijk, omdat deze zeggenschap had over de wijze waarop het werk werd uitgevoerd, ook wat betreft te nemen maatregelen in verband… Lees verder →

Bent u deelnemer van het PIV? Vergeet dan niet om in te loggen Inloggen