PIV-Bulletins

Foto’s, filmpje en presentaties PIV-congres 2019

‘Creëer je eigen toekomst’

Nieuwe PIV Website

Versneld, versimpeld en sterk uitgebreid...

Zoektermen
Bronnen

Vacatures

Tweets

Jurisprudentie
Rb, deelgeschil: geen eigen schuld wegens meerijden met door joyrider zonder rijbewijs
  • Rechtbank Gelderland
  • ECLI:NL:RBGEL:2019:3138

Inzittende in auto loopt ernstig letsel op als de auto, die bestuurd wordt door joy-rider zonder rijbewijs, tegen een boom rijdt en in de sloot belandt. 1. De rechtbank verwerpt het beroep op 50% eigen schuld van de inzittende, omdat zij wist van de omstandigheden. Nu de toedracht van het… Lees verder →

Vaknieuws
Staatssecretaris heeft nieuwe letselschadecijfers: uitkering bedraagt 475 miljoen euro per jaar
  • Assurantie Magazine, Tweede Kamer

Verzekeraars keren jaarlijks niet 96 miljoen euro uit aan letselschadeslachtoffers, maar 475 miljoen euro. Dat staat in de nieuwe cijfers die staatssecretaris Menno Snel (Financiën) op de laatste dag voor zijn zomerreces naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het bedrag dat de schatkist misloopt bij een fiscale vrijstelling komt te… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb, deelgeschil: botsing tussen twee fietsers: 2:1, kosten deelgeschil voor rechtsbijstandsverzekeraar
  • Rechtbank Zeeland-West-Brabant
  • ECLI:NL:RBZWB:2019:2849

Botsing tussen twee fietsers. Verzoekster en verweerder fietsten met flinke snelheid dicht achter elkaar. Toen verweerder plotseling remde kwam verzoekster ten val. De rechtbank is van oordeel dat de gedragingen van verzoekster in overwegende mate hebben bijgedragen aan het gevaar voor het ontstaan van het ongeval in die zin dat… Lees verder →

Vaknieuws
Reactie op motie over letselschadevergoedingen – gebruikte cijfers door staatssecretaris zijn onjuist
  • Overheid overig, PIV

Staatssecretaris Menno Snel (Financiën) stuurt de Tweede Kamer zijn reactie op een motie over letselschadevergoedingen. Aanleiding hiervoor was de eerdere brief aan de staatssecretaris waarin een aantal partijen verzochten om de mogelijkheden hiervoor uit te zoeken. De staatsecretaris vindt aanvullend onderzoek nodig. Hij is daarom voornemens de kabinetsreactie op de… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb; deelgeschil: Deskundigenbericht op gezamenlijk verzoek leidend, geen causaal verband tussen klachten en ongeval
  • Rechtbank Arnhem
  • ECLI:NL:RBAMS:2019:4893

Ongeval buspassagier. In deelgeschil verzoekt verzoeker een verklaring voor recht dat het door haar opgelopen gehoorverlies en de evenwichtsstoornis (duizeligheid) als ongevalsgevolg moeten worden aangemerkt en voor vergoeding in aanmerking moeten komen. Indien op gezamenlijk verzoek van partijen een deskundige is benoemd, de deskundigheid van de deskundige niet ter discussie… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: Whiplashachtige klachten, observatie is rechtmatig en proportioneel, registratie frauderegister terecht
  • ECLI:NL:RBROT:2019:5421

Claim letselschade na ongeval met whiplashachtige klachten. Observatie rechtmatig en proportioneel. Klachten niet reëel of in ieder geval sterk overdreven. Registratie in frauderegister terecht. De rechtbank gaat ervan uit dat het doel van eiseres was om een hogere schade-uitkering te ontvangen dan waar recht op bestond. Hiermee heeft zij een… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb, deelgeschil: klachten na zwaar ongeval reëel, nader onderzoek nodig ter vaststelling beperkingen en causaliteit, BGK ‘dubbel werk’ redelijk
  • ECLI:NL:RBROT:2019:4859

Ongeval 2005, frontale aanrijding, diverse breuken. 1. De rechtbank oordeelt dat verzoekster, gezien het feit dat het om een zwaar verkeersongeval (frontale aanrijding met dodelijk slachtoffer) gaat, dat tot gezondheidsklachten kan leiden, verzoekster haar klachten voldoende aannemelijk heeft gemaakt. Geen aanknopingspunten dat klachten niet reëel zijn of ingebeeld, voorgewend of… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb, deelgeschilgeschilprocedure niet geschikt voor aansprakelijkheidsvraag arbeidsongeval, geen kosten begroot
  • ECLI:NL:RBROT:2019:4064

Arbeidsongeval. Bij werkneemster raakt arm uit de kom bij tillen van patiënt. Zij verzoekt om verklaring voor recht dat werkgever aansprakelijk is ex art 7:658 BW/art 7:611 BW. De kantonrechter oordeelt dat verzoekster het middel van de deelgeschilprocedure in deze fase van het geschil prematuur heeft ingezet, terwijl op basis… Lees verder →

Jurisprudentie
Hof: werkgever aansprakelijk voor uitglijden werkneemster bij boodschappen doen na werktijd
  • Hof Den Haag
  • ECLI:NL:GHDHA:2019:1266

Hoger beroep deelgeschil. Werkneemster in supermarkt glijdt uit over even tevoren door haarzelf gedweilde vloer. 1. Het hof acht Aldi als werkgever ex art 7:658 BW aansprakelijk voor val van werkneemster, ook als zij gevallen is bij het doen van privé boodschappen na werktijd/sluitingstijd. 2. Het hof oordeelt dat Aldi… Lees verder →

Jurisprudentie
Hof: vervoerder aansprakelijk voor letsel passagier die door taxibusje loopt, wel mogelijk eigen schuld
  • Hof Arnhem-Leeuwarden
  • ECLI:NL:GHARL:2019:5058

Passagier van taxibusje loopt tijdens de rit door busje om (arbeidsgehandicapte) medepassagier te helpen met gorgel; zij komt ten val als wordt geremd. 1. Het hof acht, anders dan de kantonrechter, de vervoerder aansprakelijk art. 8:1147 BW en verwerpt het beroep op overmacht (art. 8:1148 BW). Uit de verklaring van… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb, deelgeschil: uitzendbureau aansprakelijk voor letsel werknemer, bij gebrek aan info over zorgplicht inlener
  • ECLI:NL:RBROT:2019:3704

Werknemer komt tijdens werkzaamheden met arm in kolom van boormachine. Hij stelt (alleen) het uitzendbureau aansprakelijk. 1. De rechtbank wijst de vordering toe. De rechtbank oordeelt dat het uitzendbureau haar stelling, dat zij als uitlener haar zorgplicht is nagekomen voldoende geconcretiseerd, maar ten aanzien van de zorgplicht van de inleners… Lees verder →

Jurisprudentie
Hof: kop-staart botsing: bewijslast op eiser, geen afwijking hoofdregel bij achteroprijden
  • Hof Den Bosch
  • ECLI:NL:GHSHE:2019:2118

Kop-staartbotsing tussen twee vrachtwagens. Vraag of achterligger voldoende afstand heeft gehouden (artikel 19 RVV). Het hof oordeelt dat op appellante (de voorste vrachtauto) de bewijslast ligt van zijn stelling dat de achteroprijder onzorgvuldig aan het verkeer heeft deelgenomen. De enkele omstandigheid dat de bestuurder van de achterste vrachtauto achterop de… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb, deelgeschil: medewerking aan deskundigenonderzoek door verzekeringsarts afgewezen, gezien conclusies eerdere expertises
  • Rechtbank Amsterdam
  • ECLI:NL:RBAMS:2019:3445

Verzoeker verzoekt de rechtbank te bepalen dat zijn klachten in juridisch causaal verband staan met het ongeval en te bepalen dat verzekeraar meewerkt aan deskundigenonderzoek door een verzekeringsarts. 1. De rechtbank oordeelt dat de eerdere expertiserapporten van de neuroloog en de psychiater geen onderbouwing bieden voor het in rechte kunnen… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: psychiater wijzigt tijdens comparitie diagnose: vordering werknemer toegewezen
  • Rechtbank Midden-Nederland
  • ECLI:NL:RBMNE:2019:2483

Werkgeversaansprakelijkheid. De psychiater, die door kantonrechter was uitgenodigd om op comparitie deskundigenbericht toe te lichten, wijzigt tijdens comparitie diagnose van ‘aggravatie’ in ‘conversiestoornis’. Omdat de nieuwe diagnose tijdens de zitting voor partijen (en de kantonrechter) als een verrassing kwam heeft de kantonrechter partijen in de gelegenheid gesteld om hierover te… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: psychiater niet aansprakelijk voor nalaten onderzoek naar schildklierfunctie patiënte
  • ECLI:NL:RBROT:2019:4047

Eiseres stelt behandelend psychiater aansprakelijk, omdat hij zou tekort is geschoten in de uitvoering van de behandelovereenkomst, door na te laten haar schildklierfunctie te controleren voordat hij medicatie voorschreef. De rechtbank oordeelt dat niet is komen vast te staan dat de gestelde geuite fysieke klachten aanleiding hadden moeten zijn om… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: whiplash, causaal verband ongeval en faillissement onderneming niet aannemelijk gemaakt
  • Rechtbank Noord-Holland
  • ECLI:NL:RBNHO:2019:4522

Whiplash, zelfstandig ondernemer, onderneming gaat na ongeval failliet. Eiser wijt het faillissement aan het ongeval, omdat hij in een cruciale tijd geen goede zakelijke beslissingen kon nemen. 1. Stelplicht en bewijslast klachten, beperkingen én causaal verband rusten op eiser. Wanneer klachtenpatroon plausibel is, kan van het bestaan van klachten worden… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: geen causaal verband ongeval en whiplashklachten, voorschot en kosten deelgeschil afgewezen
  • Rechtbank Midden-Nederland
  • ECLI:NL:RBMNE:2019:2506

Whiplash, ongeval 2015. 1. De rechtbank is van oordeel dat op basis van het neurologisch expertise niet kan worden geconcludeerd dat sprake is van causaal verband tussen het ongeval en de gestelde klachten. Omdat het causaal verband niet kan worden vastgesteld, bestaat ook te weinig duidelijkheid over de omvang van… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb, deelgeschil: uitzendbureau aansprakelijk voor letsel werknemer bij ontbreken info over zorgplicht inlener

Verslag ‘Let’s Progress’, congres van Q-Consult Progress Partners

Let’s Progress, het congres dat Q-Consult Progress Partners (QCPP) op 28 mei 2019 organiseerde in samenwerking met Achmea, is succesvol verlopen. De 120 aanwezigen luisterden aandachtig naar acht sprekers die een pleidooi hielden over hoe de letselschadebehandeling beter kan. In slechts 18 minuten werd deze vraag vanuit verschillende invalshoeken beantwoord.… Lees verder →

Hof: ongeval inhalende en linksaf slaande fietser bij pont: 50/50
  • Hof Amsterdam
  • ECLI:NL:GHAMS:2019:1767

Ongeval tussen inhalende fietser (geïntimeerde) en linksaf slaande fietser (appellant) nabij pont over het IJ. Het hof acht appellant in beginsel aansprakelijk. Een hectische situatie rond pont noopt tot bijzondere oplettendheid en anticipatie op wellicht onverwachte manoeuvres van andere weggebruikers. Het hof van oordeel dat de gedragingen van beide partijen… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: behoudens tegenbewijs bewezen dat werknemer brandwonden opliep door ovenreiniger
  • ECLI:NL:RBROT:2019:3938

Werkneemster in Surinaamse toko stelt dat zij ernstige brandwonden heeft opgelopen doordat zij op emmer met ovenreiniger is gaan zitten en stelt haar werkgever aansprakelijk ex art 7:658 BW. Zij heeft dit ongeval onder meer aan haar huisarts medegedeeld. Werkgever betwist dat de brandwonden tijdens de werkzaamheden zijn ontstaan. De… Lees verder →

Bent u deelnemer van het PIV? Vergeet dan niet om in te loggen Inloggen