NIBE-SVV maakt Leergang Personenschade Zwaar letsel compleet

NIBE-SVV maakt de Leergang Personenschade Zwaar letsel (Zl)compleet met een diplomastelsel met nieuwe modules. Het diplomastelsel is ingevoerd om de kwaliteit van de leergang te waarborgen. Komend najaar zijn de nieuwe verplichte basismodules Regie en Toekomstschade te volgen. De keuzemodules van de leergang, namelijk Schade bij zelfstandigen, Beroepsziekten en Overlijdensschade kunnen aansluitend daarop worden gevolgd. Definitieve startdata van de modules volgen op korte termijn. Voorinschrijving is nu al mogelijk.

NIBE-SVV maakt Leergang Personenschade Zwaar letsel compleet

Diplomastelsel en verplichte modules

Het diplomastelsel houdt in dat het diploma Personenschade Zwaar letsel behaald kan worden als de verplichte modules Regie en Toekomstschade gevolgd zijn en het praktijkexamen over deze twee modules behaald is. Daarnaast moet men aan twee van de drie keuzemodules hebben deelgenomen. Alle modules eisen een actieve deelname is men verplicht (huiswerk)opdrachten in te leveren.

Deze complete opleidingslijn op het gebied van letselschadebehandeling heeft NIBE-SVV ontwikkeld in nauw overleg met de Adviesraad Leergangen Letselschade. In deze raad hebben vertegenwoordigers van alle belangrijke marktpartijen zoals het PIV, NIVRE, WA-verzekeraars, rechtsbijstandverzekeraars, De Letselschade Raad, OSR Juridische opleidingen en LSA (als toehoorder) zitting.

De leergang sluit aan op de al bestaande leergangen Personenschade licht letsel (NIBE-SVV) en Personenschade middelzwaar letsel (OSR).

Verplichte modules

Regie

Toekomstschade

Keuzemodules

Schade bij zelfstandigen

Beroepsziekten

Overlijdensschade

Diploma Leergang Personenschade Zwaar letsel

Praktijkexamen over modules Regie en Toekomstschade

Deelname aan twee van de drie keuzemodules

De Leergang Personenschade zwaar letsel

De leergang bestaat uit de volgende modules:

Regie

Toekomstschade

Schade bij zelfstandigen

Beroepsziekten

Overlijdensschade

Module Regie

De module Regie behandelt het gehele proces van schadebehandeling bij zwaar letsel.

Tijdens de module Regie krijgt men oog  voor verschil van posities, belangen en doelstellingen van de betrokken partijen en communicatie daarop af te stemmen. De cursist leert in een dossier de regie uit te zetten en een behandelplan op te stellen,met als doel het optimaal regelen van de schade bij zwaar letsel Daarbij is het streven de maatschappelijke, financiële en persoonlijke schade van het slachtoffer zoveel mogelijk te beperken.

Module Toekomstschade

De module Toekomstschade behandelt het gehele proces van schadebehandeling bij zwaar letsel. Tijdens de module Toekomstschade leert men de relevante feiten inventariseren en schadeposten benoemen in praktijksituaties zwaar letsel. De cursist leert:

Een inschatting te maken van de toekomstige mogelijkheden van het slachtoffer, zowel met als zonder ongeval

De diverse deskundige rapporten te interpreteren en combineren;

Het berekenen en analyseren van de toekomstschade; en

Het met in achtneming van mogelijke toekomstscenario’s inschatten van de goede en kwade kansen

Dit alles met als doel het optimaal regelen van de schade bij zwaar letsel, waarbij gestreefd wordt de maatschappelijke, financiële en persoonlijke schade van het slachtoffer zoveel mogelijk te beperken.

Module Schade bij zelfstandigen

De module Schade bij Zelfstandigen behandelt het complexe proces van letselschadebehandeling bij zelfstandig ondernemers.

Aan de hand van een ‘rode draadcasus’ wordt duidelijk welke stappen moeten worden gezet om een schade van een zelfstandig ondernemer goed af te handelen. Daarnaast besteden de docenten veel aandacht aan het leren lezen van arbeidsdeskundige en vooral ook bedrijfseconomische rapporten.

Schade bij zelfstandigen is een intensieve module waarbij het lesprogramma zich niet alleen richt op de inhoud van het vak, maar ook op de specifieke competenties die de schadebehandelaar nodig heeft om een schade van een zelfstandige optimaal af te ronden.

Module Beroepsziekten

In de module Beroepsziekten leert men het complexe proces van letselschadebehandeling bij beroepsziekten (asbest, OPS, RSI, werkgerelateerde chronische klachten, burn-out en PTSS). Zo krijgt de cursist de algemene regelgeving en jurisprudentie over aansprakelijkheid van de werkgever en de (medische) causaliteit bij de genoemde beroepsziekten onder de knie. Ook het verantwoord behandelen van een schade bij de genoemde beroepsziekten aan de hand van behandelplannen komt aan bod.

Module Overlijdensschade

Deze module leert behandelaars en regelaars personenschade en rechtsbijstandverleners een overlijdensschade optimaal te behandelen.

Naast de schadeberekening komt ook het juridische kader in deze module aan bod. Zichtbaar wordt dat de gekozen (juridische) uitgangspunten grote invloed hebben op de hoogte van het schadebedrag.

De module staat uitgebreid stil bij de aanpak/strategie, het verzamelen van de juiste gegevens en het lezen en maken van een schadeberekening in overlijdensschadezaken.

Meer informatie en/of inschrijving

NIBE-SVV Cursistendesk