Bronnen

Vacatures

1
Rb: ruitersportcentrum niet aansprakelijk voor val van paard, gebruik in uitoefening van bedrijf niet bewezen
  • ECLI:NL:RBZWB:2014:4642

Aansprakelijkheid ruitersportcentrum voor val van paard? Bij eerder tussenvonnis heeft de rechtbank benadeelde opgedragen te bewijzen dat paard waarop zij reed door het ruitersportcentrum werd gebruikt in de uitoefening van haar bedrijf en dat het paard is gestruikeld, waardoor benadeelde is gevallen. De rechtbank oordeelt dat benadeelde met de door… Lees verder →

1
Rb: KLM niet aansprakelijk voor shock passagier met notenallergie na eten couscous
  • Rechtbank Amsterdam
  • ECLI:NL:RBAMS:2014:4230

Passagier krijgt tijdens vlucht een anafylactische shock na het eten van een couscousgerecht. Hij had het cabinepersoneel gewaarschuwd dat hij allergisch was voor noten en schaaldieren. De rechtbank oordeelt dat de gebeurtenis niet kan worden aangemerkt als een ongeval in de zin van de op internationaal luchtverkeer toepasselijke verdragen van… Lees verder →

1
Hof: WAM-verjaring na 3 jaar laat 5-jarige verjaringstermijn jegens veroorzaker onverlet, ook na doorstuiting WAM-verjaring
  • Hof Amsterdam
  • ECLI:NL:GHAMS:2014:3050

Ongeval 1996. WAM-verjaring is gestuit door onderhandelingen met verzekeraar (art 10 lid 1 WAM) , totdat verzekeraar de onderhandelingen in 2004 heeft afgebroken. Niet ter discussie staat dat onderhandelingen met verzekeraar ook stuitende werking hebben richting aansprakelijke partij (doorstuiting). Verzekeraar en aansprakelijke partij stellen dat de nieuwe termijn die in… Lees verder →

1
Rb: terugloop boekingen zeiltochten ook door andere factoren dan mishandeling, geen omkeringsregel
  • ECLI:NL:RBZWB:2013:9287

Benadeelde, vennoot bij boekingskantoor voor zeiltochten, heeft na mishandeling blijvende beperkingen door o.a. concentratiestoornissen en vergeetachtigheid. 1. Ter vaststelling van verlies aan verdiencapaciteit is deskundigenonderzoek door bedrijfseconoom uitgevoerd. Deze concludeert dat de ontwikkeling van dergelijke ondernemingen sterk is beïnvloed door het vertrek van een aantal schippers. Het is niet 100%… Lees verder →

1
Rb: verzoek om voorschot – gezien impasse- wel geschikt voor deelgeschilprocedure, maar afgewezen.
  • ECLI:NL:RBZWB:2013:7899

Benadeelde verzoekt om voorschot van € 15.000,- in deelgeschilprocedure en geeft daarbij aan dat de weigering van verzekeraar om een voorschot te verstrekken in feite een betwisting van het causaal verband is. De rechtbank overweegt dat in de loop van de jaren de betwisting van het causaal verband steeds meer… Lees verder →