Bronnen

Vacatures

Jurisprudentie
Hof: ongeval auto en voetganger,die oversteekt tussen auto’s door: overmacht art 185 WVW
  • Hof Den Haag

Benadeelde steekt in winkelstraat over tussen rij auto’s en wordt aangereden door auto die 20km/uur rijdt. Het hof oordeelt dat sprake is van overmacht in de zin van art 185 WVW. Het hof overweegt hierbij dat een automobilist rekening te houden met mogelijke fouten van andere weggebruikers en onverhoeds overstekende… Lees verder →

1
Hof: cognitieve stoornissen niet objectiveerbaar, maar klachten en beperkingen plausibel: arbeidsongeschiktheid ongevalsgevolg
  • Hof Den Bosch
  • BZ2030

Het hof oordeelt op basis van deskundigenbericht dat de cognitieve stoornissen neuropsychologisch niet objectiveerbaar zijn. Dit betekent echter niet dat de cognitieve klachten niet bestaan, dus niet reëel en niet consistent zijn. Nu benadeelde voorafgaande aan het ongeval o.a. een. fulltime-baan had, kan er redelijkerwijs van uit worden gegaan dat… Lees verder →

2
Rb, deelgeschil: scoutingvereniging voor 90% aansprakelijk voor letsel vrijwilliger door val van kabelbaan
  • Rechtbank Utrecht
  • BZ1412

Benadeelde, als vrijwilliger werkzaam bij scoutingvereniging, valt van kabelbaan op scoutingterrein en loopt zwaar letsel op. 1. Rechtbank is bevoegd kennis te nemen van een vordering op grond van 7:658 lid 4 BW. Er is geen sprake van een arbeidsovereenkomst waardoor de kantonrechter bevoegd zou zijn. 2. Er is geen… Lees verder →

1
Rb, deelgeschil: ziekenhuis moet meewerken aan beantwoording nadere vragen aan expertisearts
  • Rechtbank Den Haag
  • BZ2041

Benadeelde loopt verlammingsverschijnselen op na operatie aan nekhernia. In het deelgeschil wordt verzocht te bepalen te bepalen dat verweerders hun medewerking dienen te verlenen aan beantwoording van de nadere vraagstelling aan de op gezamenlijk verzoek ingeschakelde expertiserend neuroloog. De rechtbank wijst het verzoek toe. Gelet op de wijze van informatieverstrekking… Lees verder →

1
Hof: verlies van arbeidsvermogen afgewezen, causaal verband doorbroken door ziekte van Parkinson
  • Hof Den Haag
  • BZ2176

Benadeelde (lasser/onderhoudsmonteur met oproepcontract) raakt in 2000 gedeeltelijk arbeidsongeschikt; in 2003 wordt de ziekte van Parkinson vastgesteld. Benadeelde stelt dat hij zonder ongeval ook na 2003 het voor hem normale inkomen had kunnen realiseren, omdat zijn werkzaamheden zouden zijn aangepast aan de beperkingen als gevolg van de ziekte van Parkinson… Lees verder →

1
Rb, deelgeschil: verzoek ontvankelijk maar afgewezen, want naast geschil nog diverse geschilpunten
  • Rechtbank Den Haag
  • BZ2046

Benadeelde heeft letsel opgelopen door een paintball. AVP-verzekeraar heeft aansprakelijkheid hiervoor erkend. Benadeelde verzoekt te bepalen dat de door de oogarts vastgestelde beperkingen als bindend uitgangspunt dienen te gelden. 1. De rechtbank acht benadeelde ontvankelijk is in zijn verzoek, hoewel hij de verzekerde van de AVP-verzekeraar in strijd met art.… Lees verder →

1
HR: belangenbehartiger aansprakelijk voor verjaring vordering jegens veroorzakers; benadeelde heeft voldoende geklaagd (art 6:89 BW)
  • BY4124

Benadeelde heeft letsel opgelopen bij ongeval. Zij heeft haar belangenbehartiger aansprakelijk gesteld, omdat zij een beroepsfout heeft gemaakt door de vordering jegens de aansprakelijke veroorzakers te laten verjaren. Door de belangenbehartiger is gesteld dat benadeelde niet binnen bekwame tijd erover heeft geklaagd dat advocaat geen rechtstreekse stappen jegens de feitelijke… Lees verder →

2
Staatssecretaris Teeven steunt verzekeraars in verhalen van schade op daders
  • Verbond van Verzekeraars

Staatssecretaris Fred Teeven van Veiligheid en Justitie versterkt de positie van slachtoffers van criminaliteit. Niet alleen emotioneel en praktisch, maar ook financieel. Uitgangspunt daarbij is dat de dader opdraait voor de aangerichte schade. Dat schrijft hij op 22 februari 2013 in een brief aan de Tweede Kamer. Ook verzekeraars streven… Lees verder →