“The good, the bad and the ugly …”

VvAA* en MediRisk* organiseren samen met de Amerikaanse organisatie van medische aansprakelijkheidsverzekeraars PIAA* van woensdag 8 tot en met vrijdag 10 oktober 2014 een groot internationaal congres in het Renaissance hotel en de daar tegenover gelegen Koepelkerk in Amsterdam onder de titel: “The good, the bad and the ugly …”
How threats can become opportunities in medical liability

Het congres (voertaal Engels) richt zich op de problematiek rondom (de afwikkeling van) medische incidenten in de gezondheidszorg.
Zo wordt er ruimschoots stilgestaan bij de rol van de zorgaanbieder in dat proces:

Wie zijn de high risk zorgaanbieders; hoe ontstaan die, zijn ze te identificeren en welke maatregelen kunnen worden ingezet?

Welke invloed heeft de invoering van het elektronisch patiëntendossier op de veiligheid in de zorg?

Wat is de rol van de sociale media en hoe kunnen conflicten het best worden opgelost?

Wat doet een ernstige medische misser met een patiënt, zorgaanbieder en aansprakelijkheidsverzekeraar?

Welke internationale trends zijn waarneembaar?

Etc.

Kortom, een zeer interessant programma waarin sprekers van vrijwel alle continenten hun licht laten schijnen op ontwikkelingen in de zorg en de gevolgen voor de relatie tussen zorgaanbieders, patiënten en verzekeraars.
Uiteraard brengen wij dit congres graag onder uw aandacht.

Aanmelden kan via: www.piaa2014.com.

Onder de button: Register now! vindt u meer informatie over het congres, o.a. over de kosten.

* VvAA is een ledenorganisatie en dienstverlener die opereert in het hart van de gezondheidszorg in dienst van meer dan 113.000 professionals in de Nederlandse gezondheidszorg: medici, paramedici, studenten en zorginstellingen. VvAA biedt hen verzekeringen financiële diensten, juridisch advies, belastingadvies, praktijkfinanciering, vestigingsbegeleiding, opleidingen, reizen via een eigen reisbureau Quality Time en ‘Arts en Auto’, het maandelijkse magazine. VvAA is gevestigd in Utrecht en heeft regiokantoren door het hele land.

* MediRisk  verzekert ziekenhuizen en andere zorgorganisaties voor het risico van medische aansprakelijkheid, behandelt schadeclaims en werkt samen met de leden actief aan het voorkomen van schade. MediRisk is geen traditionele verzekeraar, maar een onderlinge waarborgmaatschappij zonder winstoogmerk. Bijna 70% van de algemene ziekenhuizen is aangesloten bij en lid van MediRisk, evenals een aantal andere zorgorganisaties en ziekenhuizen op het Caribisch deel van het Koninkrijk. Hiermee zijn wij de grootste medische aansprakelijkheidsverzekeraar in Nederland.

* PIAA is the insurance industry trade association that represents a full range of entities doing business in the medical professional liability (MPL) arena.  These include domestic and international MPL insurance companies, risk retention groups, captives, trusts, and other entities.  PIAA membership is open to MPL enterprises owned and/or operated by physicians, hospitals, health systems, dentists and oral maxillofacial surgeons, podiatrists, chiropractors, and healthcare providers such as nurse practitioners, nurse midwives, CRNAs, and many others, as well as insurance carriers with a substantial commitment to the MPL line.

PIAA members insure more than two-thirds of America’s private practicing physicians as well as dentists, nurses and nurse practitioners, and other healthcare providers and provide indemnification and other services to more than 400,000 healthcare professionals around the world. PIAA members also insure more than 3,000 hospitals.