Slachtofferwijzer wijst slachtoffers de weg naar hulp

Op 15 mei 2002 is in Den Haag de SlachtofferWijzer officieel in gebruik genomen. De online wegwijzer verwijst slachtoffers van bijvoorbeeld (seksueel) geweld, een ongeval, medische fout of diefstal door naar relevante hulp. De SlachtofferWijzer is een initiatief van het Fonds Slachtofferhulp.

Voor meer info, zie: www.slachtofferwijzer.nl Bericht van Ministerie van Justitie dd 15 mei 2012:

Slachtofferwijzer wijst slachtoffers de weg naar hulp
 15-05-2012
Vandaag is in Den Haag de SlachtofferWijzer officieel in gebruik genomen door prof. mr. Pieter van Vollenhoven en staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie. De online wegwijzer verwijst slachtoffers van bijvoorbeeld (seksueel) geweld, een ongeval, medische fout of diefstal door naar relevante hulp.
Slachtoffers kunnen de SlachtofferWijzer eenvoudig, anoniem en op ieder moment raadplegen. De wijzer biedt hulp bij het zoeken naar antwoorden op de hulpvragen en verwijst door naar bijvoorbeeld maatschappelijk werk, een psycholoog of advocaat. Ook andere betrokkenen kunnen er terecht, zoals partners, familieleden of hulpverleners. De SlachtofferWijzer kan worden geraadpleegd via een website (www.slachtofferwijzer.nl) en een mobiele app.
In Nederland zijn er jaarlijks 500.000 mensen die na een ernstige gebeurtenis de weg naar de juiste hulpverlening niet weten te vinden, terwijl er wel hulp beschikbaar is. Voor slachtoffers die nu op grond van aard van de gebeurtenis, etnische achtergrond of leeftijd nog moeilijk worden bereikt, is SlachtofferWijzer het middel om met de juiste hulpverlening in contact te komen.
‘Waarde wijzer staat buiten kijf’
De SlachtofferWijzer is een initiatief van het Fonds Slachtofferhulp.