Freek Wansink: ‘Het negatieve imago ligt niet alleen aan ons’

Het ‘aplomb, het automatisme en het pseudogezag’ waarmee over de verzekeringsbranche gepraat wordt. Freek Wansink, scheidend ceo van Generali, zal het missen als kiespijn. Vooral als de kritiek van partijen komt die beter zouden moeten weten. “Politici, tot de minister aan toe, haken te makkelijk aan bij de publieke opinie. Vanuit hun positie zou je ook de andere kant kunnen laten zien. Anders beschadig je de sector.” Dat zegt hij in een interview met am:magazine.

Wansink (61) bekleedde sinds 2005 de hoogste post bij Generali en gaf in juni het stokje door aan Annette Mosman. Hij is ook gestopt met al zijn activiteiten bij het Verbond van Verzekeraars, waar hij vice-voorzitter was en in velerlei commissies zat.

Publieke opinie
In het interview richt Wansink zich tot politici. “Wat ik de politiek wil meegeven is dit: het negatieve imago ligt niet alleen meer aan ons. Ik vind het heel opportunistisch dat politici tegen beter weten in heel makkelijk aanhaken bij de publieke opinie. Dat televisiemakers dat doen, dat snap ik. Maar het opportunisme waarmee politici bepaalde negatieve beelden heel sterk bevestigen, tot en met de minister van Financiën aan toe, dat vind ik niet goed. Je kunt vanuit die positie ook de ándere zijde van het verhaal laten zien, namelijk dat er heel veel is bereikt. Enerzijds onder dwang van toezichthouders, dat geef ik ogenblikkelijk toe, maar óók door zelfregulering. Daar zijn de resultaten wel van zichtbaar. De heel onbegrijpelijke dingen zijn echt uitzondering geworden. We hebben daar een massa energie in gestopt. Maar door een eenzijdig beeld neer te zetten en ons te blijven bashen, beroof je een branche van talentvolle mensen en wordt een sector die grote maatschappelijke relevantie heeft, extra beschadigd. Daarbij: de meeste politici komen niet eens uit een sector waarin je dit soort verantwoordelijkheden draagt.”

Schijnwerper
Het stoort Wansink bijvoorbeeld dat politici de teleurstellende resultaten in het beleggingsdossier blijven benadrukken. “Als Kamerleden op bezoek komen, zijn ze altijd erg onder de indruk van de inspanningen van verzekeraars. Dan zijn we goed bezig. Maar voor de camera geeft datzelfde Kamerlid een pavlovreactie en is het allemaal erg teleurstellend wat we doen. Je kunt ook de schijnwerper zetten op wat wél goed gaat. We kunnen dat als sector niet helemaal in ons eentje.”

Diversiteit
Volgens Wansink komt al die negativiteit de attractiviteit van de sector niet ten goede. “En we moeten juist meer diversiteit in achtergrond ontwikkelen. We hebben veel economen, juristen, fiscalisten, financials en marketeers in dienst, maar we missen de techneuten, er zijn weinig ingenieurs aan het werk. We missen in deze sector de echte creatievelingen, de nerds. Je ziet ze wel opduiken in de internetomgeving, maar dat is nog niet genoeg. We zijn te eenzijdig als sector. Daardoor kijken we met dezelfde ogen naar een probleem, dat is een gevaar.”

Dinosaurus
De scheidend ceo benadrukt in het interview het voordeel van het zijn van een kleine speler. “Laatst betoogde iemand in jullie blad dat innoveren alleen mogelijk is als je schaal hebt. Alleen dan kun je die investeringen doen. Ik heb nog nooit zulke onzin gehoord. Innoveren vergt geen investeringen, een goed idee kost niks. Grootte is niet bepalend voor succes. Het gaat er meer om: ben je in staat om je snel aan te passen aan veranderende omstandigheden? Heel veel logge organen in deze sector zijn nul agiel en nul flexibel. Ze weten wel wat er zou moeten gebeuren, maar ze krijgen dat beest niet in beweging. Het is niet toevallig dat de dinosaurus is uitgestorven en niet de muis.”

Het hele interview is te lezen in nummer 13 van am:magazine dat vandaag verschijnt.

• n.v.t.

• am:magazine