PIV-Bulletin: 20 jaar PIV!

Dit jaar viert het Personenschade Instituut van Verzekeraars haar 20e verjaardag! In 1998 is het PIV – zoals het nu in de wandelgangen heet – opgericht om te zorgen voor meer aandacht en samenwerking op het gebied van letselschade. Van en voor Verzekeraars.

De afgelopen 20 jaar is er veel veranderend in de wereld om ons heen. We hadden 20 jaar geleden in Nederland nog guldens, de krantenpagina’s waren twee keer zo groot en we boekten onze vakantie nog bij een reisbureau. En bedenk eens dat 20 jaar geleden Google werd opgericht. We kunnen dat ons nu bijna niet meer voorstellen. Sinds die tijd heeft het internet een vlucht genomen, zijn we massaal gaan e-mailen, hebben we de fax naast ons neergelegd, gingen we sms-en en kwamen de sociale media in ons leven. Het aantal inwoners in Nederland steeg van zo’n 15 naar 17 miljoen. Het aantal personenauto’s steeg van bijna 6 naar ruim 8 miljoen exemplaren, we hebben met z’n allen 22,5 miljoen fietsen waarvan ruim een miljoen elektrisch en nog eens zeker zoveel bromfietsen. En we gebruiken al die vervoermiddelen natuurlijk ook. We kunnen dus wel stellen dat het verkeer er behoorlijk drukker op geworden is. Helaas gaat het ook wel eens mis; zo’n 65 duizend keer per jaar maar liefst. Het PIV is 20 jaar geleden opgericht om ervoor te zorgen dat letselschade zo optimaal mogelijk wordt afgehandeld. En daar werken we met z’n allen onverminderd aan voort.

Hoe de komende twintig jaar eruit zullen zien, kan niemand overzien. Misschien rijden we over een tijdje wel allemaal in zelfsturende auto’s en op smart fietsen, waarbij slimme techniek ons helpt om geen ongelukken te maken. Laten we het hopen, want elk slachtoffer van letselschade is er één te veel. Maar zover zijn we nu nog niet. Dit jaar gaan we vooruit blikken op die toekomst en kijken voor welke opgaven we nu met alle betrokkenen in de letselschadebehandeling staan. Vandaar de titel van de PIV Jaarconferentie: ‘Evolutie of Revolutie?’ De wereld verandert en wij veranderen mee, maar hoe gaat dat eruit zien? Wordt dat een geleidelijk proces of gaat de boel misschien wel ondersteboven? Laten we die verkenning met elkaar doen en er een mooie, gezonde toekomst van maken. Ik zie u graag op de PIV jaarconferentie van 23 maart!