Eerste Kamer zet vraagtekens bij verruiming aansprakelijkheid ouders voor minderjarigen

In de Eerste Kamer zijn vragen gerezen over mogelijke verzekeringstechnische gevolgen van het wetsvoorstel verruiming aansprakelijkheid ouders voor minderjarigen. In een gesprek hierover met Eerste Kamerleden heeft het Verbond van Verzekeraars nog eens benadrukt dat de mogelijkheid bestaat dat door verruiming van de risicoaansprakelijkheid van de ouders tot 18 jaar deze schade onder de dekking van de AVP-verzekering valt. De preventieve gedragscorrigerende werking van het voorstel wordt hiermee teniet gedaan, zegt het Verbond.

Volledig bericht AM-signalen dd 5 september 2013:

In een gesprek hierover met de Eerste Kamerleden Marijke Scholten (D66) en Jeanette Beuving (PvdA) heeft het Verbond van Verzekeraars nog eens benadrukt dat de mogelijkheid bestaat dat door verruiming van de risicoaansprakelijkheid van de ouders tot 18 jaar deze schade onder de dekking van de AVP-verzekering valt. De preventieve gedragscorrigerende werking van het voorstel wordt hiermee teniet gedaan, zegt het Verbond.

Het wetsvoorstel verruiming aansprakelijkheid ouders voor minderjarigen is medio 2012 door de Tweede Kamer aangenomen en ligt momenteel bij de Eerste Kamer voor verdere behandeling. Het Verbond heeft in het gesprek met de Eerste Kamerleden aangegeven dat zij het standpunt van de initiatiefnemer deelt. "Namelijk dat de minderjarige veroorzaker dan wel diens ouders dienen op te draaien voor opzettelijk veroorzaakte schade. Deze zou niet voor rekening van het slachtoffer mogen komen."
Het Verbond heeft een brief aan de Eerste Kamer in voorbereiding, waarin het standpunt van de verzekeraars wordt verwoord.