Q&A Affectieschade

Handvatten en richting bij de uitvoering van de wet in de dagelijkse praktijk

PIV Stappenplan Medisch Traject

PIV-Bulletins

PIV-Bulletins 2002-2019

Jurisprudentie
Hof: verlaagt smartengeld na ernstig medisch verwijtbaar handelen van € 200.000,- naar € 135.000,-
  • Hof Den Haag
  • ECLI:NL:GHDHA:2019:2753

Uroloog heeft verwijtbaar diagnose (tumor in de nier) gemist, waardoor benadeelde uiteindelijk ongeneeslijk ziek werd (bij eerdere diagnose had zij 92% overlevingskans). Door rechtbank was € 200.000,- aan smartengeld toegekend. 1. Het hof acht de zaak van de aidspatiënt (1992) niet vergelijkbaar, wel die van gynaecoloog die diagnose miste (ANWB-smartengeldgids… Lees verder →

Vaknieuws
Verzekeraars: ‘Tarieven buitengerechtelijke kosten letselschade moeten niet automatisch stijgen’
  • Assurantie Magazine, PIV

'Verzekeraars, letselschade-experts en belangenbehartigers zijn het nog niet eens over een nieuw convenant over de zogenaamde PIV-staffel. Hiermee wordt de hoogte vastgesteld van de buitengerechtelijke kosten in letselschadedossiers. De overeenkomst die inging in 2016 wordt daarom, net als vorig jaar, met een jaar verlengd. Volgens bestuurder Marco Speelmans van het… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: BGK niet redelijk, verzekeraar heeft zeer adequaat heeft bevoorschot, kosten deelgeschil afgewezen
  • ECLI:NL:RBDHA:2019:9343

BGK. Partijen hebben geen overeenstemming over afwikkeling letselschade (voorstel belangenbehartiger was € 25.000,-; verzekeraar heeft € 3900,- betaald); vervolgens neurologische expertise over causaliteit. Belangenbehartiger vordert € 12.874,96 aan BGK; door verzekeraar is € 4.518,41 betaald. 1. De kantonrechter is van oordeel dat verzekeraar de belangenbehartiger(s) zeer adequaat heeft bevoorschot. (….)… Lees verder →

Jurisprudentie
Hof: werkgever aansprakelijk val van ladder tegen touringcar wegens ontbreken instructies
  • Hof Den Bosch
  • ECLI:NL:GHSHE:2019:3784

Touringcarchauffeur verricht werkzaamheden op 3,7 meter hoog dak van bus en valt daarna van ladder. Het hof is van oordeel dat in het midden kan blijven of sprake was van een gebrekkige/onveilige ladder. Ook indien sprake was van een veilige ladder heeft de werkgever zijn zorgplicht van at 7:658 BW… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: werkgever aansprakelijk ex art. 6:170 lid 1 BW voor door collega veroorzaakt ongeval met pompwagen
  • Rechtbank Rotterdam
  • ECLI:NL:RBROT:2019:7863

Werknemer, uitzendkracht bij gedaagde, wordt aangereden door collega met elektrische pompwagen. De kantonrechter acht gedaagde aansprakelijk ex art. 6:170 lid 1 BW; er is voldaan aan de ‘kanseis’ en de ‘zeggenschapseis’. Nu de collega voor het incident werkzaamheden verrichtte met de door gedaagde ter beschikking gestelde pompwagen is sprake een… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb, deelgeschil: werkgever niet aansprakelijk voor val werkneemster op trapje in speelparadijs, ongelukkige samenloop
  • Ongepubl. jurisprudentie, Rechtbank Gelderland

Werkneemster komt ten val bij het schoonmaken van een trapje in een speeltoestel in een indoor speelparadijs voor peuters. 1. De kantonrechter acht de werkgever niet aansprakelijk ex art 7:658 BW (lid 4). De kantonrechter komt tot de conclusie dat het ongeval een gevolg is van een ongelukkige samenloop van… Lees verder →

Rb: rekenrente: eerste 5 jaar 0%, na 20 jaar 3,3% rente en 1,3% inflatie
  • ECLI:NL:RBGEL:2019:4509

Overlijdensschade. 1. Begroting schade naar Oostenrijks recht. De rechtbank stelt uitgangspunten voor de berekening vast. 2. Rekenrente. De rechtbank neemt cijfers van eiser over vier verschillende periodes over, de eerste vijf jaar: 0% rendement en 0% inflatie; de daarop volgende vijf jaar 1% rente en 0% inflatie, in de volgende… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: verzoek om deskundigenbericht door rechtseconoom over QALY-methode bij smartengeld afgewezen
  • Ongepubl. jurisprudentie, Rechtbank Zeeland-West-Brabant

De rechtbank wijst het verzoek tot het houden van een voorlopig deskundigenbericht door rechtseconoom over toepassing van de zgn. QALY-methode bij het vaststellen van smartengeld als niet ter zake dienend af. “Conform vaste jurisprudentie client de rechter de vergoeding voor immateriële schade naar billijkheid vast te stellen. Hij mag daarbij… Lees verder →

Vaknieuws
Stichting PIV integreert met het Verbond van Verzekeraars
  • PIV, Verbond van Verzekeraars

Het Personenschade Instituut van Verzekeraars (stichting PIV) integreert per 1 januari 2020 met het Verbond van Verzekeraars. De activiteiten worden ondergebracht bij de sector Schadeverzekeringen van het Verbond onder coördinatie van een programmamanager. Beide partijen verwachten op deze manier de letselschadeagenda verder te kunnen professionaliseren en de slagvaardigheid te vergroten.… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb, deelgeschil: aansprakelijkheid tuincentrum voor val vrouw met rollator niet vastgesteld
  • ECLI:NL:RBGEL:2019:4491

Destijds 83-jarige vrouw met rollator komt ten val in tuincentrum. 1. De rechtbank stelt vast dat er m.b.t. de feitelijke toedracht/oorzaak van de val alleen schriftelijke verklaringen van verzoekster en haar echtgenoot zijn, waarin een tegenstrijdigheid zit. De rechtbank concludeert dat nu de door verzoekster gestelde toedracht niet is komen… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: voorschot afgewezen vanwege ontbreken medische gegevens, kosten deelgeschil afgewezen
  • ECLI:NL:RBGEL:2019:4489

Whiplash, ongeval 2015. Verzoek om voorschot € 28.000,- en medewerking aan medewerking traject bij Winnock. De rechtbank wijst het verzoek af. De rechtbank concludeert dat (nog steeds) onvoldoende medische gegevens voorhanden zijn waaruit blijkt dat nog altijd sprake is van ongevalsgerelateerde klachten en beperkingen. Dit betekent ook dat de schade… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: verklaring voor recht dat verzekeraar niet meer verschuldigd is aan benadeelde toegewezen, BGK niet redelijk
  • ECLI:NL:RBDHA:2019:10304

Whiplash, ongeval 2015, DGA van twee B.V.’s. 1. De rechtbank verklaart voor recht dat de verzekeraar (eiser) ter zake van het ongeval niets meer aan gedaagde verschuldigd is. Door verzekeraar is € 7000,- aan voorschotten betaald. De rechtbank stelt vast dat de winst van de B.V. I] vanaf 2015 een… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: ongeval wielrenner niet geschikt voor deelgeschil vanwege omvang geschil en noodzaak bewijslevering
  • Rechtbank Noord-Nederland
  • ECLI:NL:RBNNE:2019:4134

Wielrenner komt ten val tijdens wielrentraining na manoeuvre van mede-wielrenner. De rechtbank acht de zaak niet geschikt voor een deelgeschil. 1. T.a.v. de inkomensschade bestaan zo veel geschilpunten dat sprake is van een geheel geschil in plaats van een afgebakend deelgeschil. 2. T.a.v de mogelijke eigen schuld van verzoeker staan… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: studievertraging door onrechtmatig studieadvies begroot op basis van Richtlijn Studievertraging DLR
  • Rechtbank Amsterdam
  • ECLI:NL:RBAMS:2019:5247

Eiser heeft jaar studievertraging door onrechtmatig studieadvies door Hogeschool. De kantonrechter zoekt voor de begroting van de schade aansluiting bij de Richtlijn Studievertraging van De Letselschade Raad . die voor één jaar studievertraging op HBO-niveau een normbedrag van € 9.800,- biedt. Met betrekking tot het te verrekenen voordeel dat eiser… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: smartengeld afgewezen na beslissing door strafrechter, kosten zelfwerkzaamheid en huishoudelijke hulp onvoldoende aannemelijk gemaakt
  • ECLI:NL:RBNHO:2019:7849

Vordering letselschade na vonnis strafrechter. 1. Smartengeld. Strafrechter heeft onherroepelijk beslist over immateriële schadevergoeding; vordering kan niet opnieuw aan civiele rechter worden voorgelegd. 2. Huishoudelijke hulp en zelfwerkzaamheid. Bij het vaststellen van het verlies aan zelfwerkzaamheid en kosten voor huishoudelijke hulp wordt doorgaans aangesloten bij de normbedragen van de Letselschade… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb, deelgeschil: wegbeheerder niet aansprakelijk voor val met rollator over rooster in weg
  • ECLI:NL:RBDHA:2019:10100

Verzoekster is, voortgeduwd en zittend op rollator, achterovergevallen door oneffenheid van enkele centimeters door rooster in wegdek. 1. De rechtbank oordeelt dat niet is gebleken van feiten en omstandigheden die maken dat de weg niet voldeed aan de eisen die daaraan konden worden gesteld. De rechtbank acht het een feit… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: geestelijk letsel vastgesteld door deskundige, shockschade toegewezen
  • ECLI:NL:RBDHA:2019:9987

Ouders en broer van overledene zijn direct geconfronteerd met de gevolgen van het handelen van gedaagde. De rechtbank neemt op basis van deskundigenrapporten aan dat uit de directe confrontatie met de ernstige gevolgen van het handelen van de dader een in de psychiatrie erkend ziektebeeld (stressstoornis/posttraumatische-stressstoornis (PTSS) is voortgevloeid. Tevens… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb: niet aannemelijk gemaakt dat delay in behandeling longkanker kans op terugkeer tumor heeft vergroot
  • ECLI:NL:RBNHO:2019:8043

Vast staat dat er sprake is geweest van een delay in de behandeling van longkanker en dat dit aan het ziekenhuis kan worden aangerekend. Het ziekenhuis heeft verzoekster € 45.000,- betaald aan immateriële schadevergoeding. Verzoek om een aanvullende immateriële schadevergoeding. 1. De rechtbank oordeelt dat verzoekster heeft onvoldoende aannemelijk heeft… Lees verder →

Jurisprudentie
HR: geen hoger beroep in deelgeschilprocedure mogelijk tegen kostenveroordeling in deelgeschil
  • Hoge Raad
  • ECLI:NL:HR:2019:1407

Tussentijds hoger beroep/cassatie van beschikking in deelgeschil over kostenveroordeling en toepassing eigen schuld. 1. De Hoge Raad verklaart eiser niet ontvankelijk, omdat het hof geen verlof heeft verleend om tussen cassatieberoep in te stellen (r.o. 3.4). 2. De Hoge Raad overweegt ten overvloede: “Het hof heeft in deze zaak de… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb, deelgeschil: psychiater opgeroepen voor mondelinge toelichting op rapport in whiplashzaak
  • ECLI:NL:RBNNE:2018:5642

Whiplash. De rechtbank is o.g.v de door partijen op gezamenlijk verzoek uitgebrachte psychiatrisch deskundigenrapport van oordeel dat zij geen definitieve beslissing kan geven over de vraag of de klachten van verzoeker in juridisch causaal verband staan met het ongeval. De omstandigheid dat er geaggraveerd is, wil nog niet zeggen dat… Lees verder →

Jurisprudentie
Rb, deelgeschil: gestelde carrière zonder ongeval niet aannemelijk, toepassing Richtlijn Zelfwerkzaamheid
  • Rechtbank Noord-Nederland
  • ECLI:NL:RBNNE:2018:5642

Medische aansprakelijk. 1. Verlies arbeidsvermogen. Bij vergelijking van de feitelijke inkomenssituatie na het ongeval met de hypothetische situatie komt het aan op de redelijke verwachting omtrent toekomstige ontwikkelingen (Hoge Raad Van Sas/Interpolis). In de periode van vijf jaar voorafgaand aan de foutieve medische behandeling heeft verzoekster bij herhaling psychische klachten… Lees verder →

Jurisprudentie
Hof: bewijslast kop-staart-botsing, eisende partij geslaagd in bewijs onvoldoende afstand
  • Hof Arnhem-Leeuwarden

Op grond van de hoofdregel van art. 150 van het Wetboek van Burgerlijke rechtsvordering (Rv) moet de eisende partij [voorste auto, appellant] de door hem gestelde toedracht bewijzen. Appellant heeft gesteld dat achteroprijder onvoldoende afstand heeft gehouden in strijd met art .19 RVV. Het hof oordeelt appellant d.m.v. getuigenverklaringen heeft… Lees verder →

Bent u deelnemer van het PIV? Vergeet dan niet om in te loggen Inloggen