Alle mediators voor slachtoffers letselschade voortaan onder één dak

Alle mediators voor slachtoffers letselschade voortaan onder één dak LetMe – de vereniging van letselschade mediators – en NVMV – de Nederlandse vereniging van mediators in de verzekeringsbranche – slaan per 1 januari 2013 de handen ineen. Daarmee ontstaat een organisatie met meer dan 75 gekwalificeerde mediators. De nieuwe organisatie behoudt de naam NVMV. LetMe […]

Alle mediators voor slachtoffers letselschade voortaan onder één dak

LetMe – de vereniging van letselschade mediators – en NVMV – de Nederlandse vereniging van mediators in de verzekeringsbranche – slaan per 1 januari 2013 de handen ineen. Daarmee ontstaat een organisatie met meer dan 75 gekwalificeerde mediators. De nieuwe organisatie behoudt de naam NVMV. LetMe blijft bestaan als naam voor de sectie letselschade van de NVMV. Letselschade mediators heten dus voortaan NVMV-LetMe Mediator.

Verzekeraars zijn steeds vaker bereid in te stemmen met onafhankelijke bemiddeling (mediation) als de regeling van een letselschade of andere schade te lang duurt of als zij er met de schadelijder onderling niet uitkomen. De weg naar de rechter wordt steeds vaker uitzondering. Recent deed het Verbond van Verzekeraars een aanbeveling aan haar leden welke slachtoffers van letselschade het recht geeft op onafhankelijke bemiddeling als de afwikkeling van hun claim langer dan drie jaar heeft geduurd. Het aantal letselschade mediations zal daardoor sterk toenemen. Ook bij andere schades zal naar verwachting steeds vaker worden ‘ge-mediate’. Het aantal mediations, waarbij verzekeraars zijn betrokken zijn is het afgelopen jaar al explosief toegenomen. Partijen moeten erop kunnen vertrouwen dat hun mediator onpartijdig, onafhankelijk en deskundig is”, aldus Bart Neervoort, voorzitter van de NVMV. “Doordat NVMV en LetMe de krachten hebben gebundeld kunnen ze nu voor alle soorten aansprakelijkheid- en verzekeringskwesties bij ons terecht.” LetMe voorzitter Ferda van Benthem ziet het samengaan als logisch gevolg van de verdere professionalisering van mediation. “Als grotere organisatie kun je beter inspelen op de behoefte van verzekeraars en belangenbehartigers. We kunnen nu ook meer gaan doen aan geven van voorlichting en cursussen.

Vanaf PIV-Bulletin 2013, 1 verschijnt er regelmaat een rubriek waarin namens NVMV-LetMe aandacht wordt besteed aan – uiteraard geanonimiseerde – mediation–dossiers op het gebied van letselschade.