Stroomschema helpt patiënten helpt met klacht

Voor het stroomschema klik hier.
Bericht d.d. 28 juli 2014 op www.verzekeraars.nl:
Patiënten met klacht geholpen door stroomschema
​Patiënten die ontevreden zijn over de zorgverlening kunnen vanaf nu gebruik maken van het ‘stroomschema klachtmogelijkheden’. Dit schema biedt een overzicht van de manieren waarop de patiënt werk kan maken van zijn klacht. Het schema is een initiatief van de Vereniging van Klachtenfunctionarissen in Instellingen voor Gezondheidszorg, VKIG, en medische aansprakelijkheidsverzekeraars Centramed en MediRisk. De partijen werkten nauw samen met koepels van patiënten, belangenbehartigers en zorgverleners.

Aanleiding voor de ontwikkeling van het ‘stroomschema klachtmogelijkheden’ is dat de gekozen klachtweg vaak niet voldoet aan de behoefte van de patiënt. Een klacht kan hierdoor onnodig escaleren, met alle nadelen van dien. Een patiënt dient immers niet zomaar een klacht in.

Stroomschema klachtmogelijkheden wijst de weg
Het stroomschema is een hulpmiddel bij het kiezen van de juiste klachtweg. Via het schema wordt duidelijk dat er verschillende klachtloketten zijn, elk met een ander doel. Dat overzicht helpt de patiënt een keuze te maken die aansluit bij zijn persoonlijke behoefte. In veel zorginstellingen zijn er klachtenfunctionarissen die de patiënt kunnen bijstaan bij klachten en het zoeken van zijn klachtweg. De klachtenfunctionaris kan alle betrokkenen voorzien van informatie, advies en ondersteuning en kan, indien gewenst, bemiddelen tussen de patiënt en de zorgverlener.