PIV-Bulletin 2011, 6 LetMe organiseert een Mediation Vierdaagse

LetMe, de vereniging van letselschademediators, organiseert op 14, 15, 16 en 17 november 2011 een Mediation Vierdaagse. Tijdens deze dagen kunnen slachtoffers, belangenbehartigers en verzekeraars, onder leiding van een ervaren letselschademediator, hun vastgelopen letselschadezaak weer op gang trekken.

LetMe werd in 2005 opgericht, vooruitlopend op de Gedragscode Behandeling Letselschade. In deze gedragscode wordt immers voor vastgelopen dossiers de mogelijkheid van alternatieve geschilbeslechting geopperd. Ondanks het succes van mediation – volgens LetMe leidt mediation in 90 procent van de gevallen tot een oplossing – zit er geen groei in de toepassing ervan. “We horen daar verschillende redenen voor”, zegt mr. Ferda van Benthem, voorzitter van LetMe. “Soms ziet het slachtoffer het niet zitten en soms ook is de verzekeraar of de belangenbehartiger er huiverig voor. Zij vinden nogal eens dat ze ook zelf een goed gesprek met de wederpartij kunnen voeren en dat ze daar geen derde voor nodig hebben. Ook kunnen ze de angst hebben dat ze een zaak kwijtraken en dat een ander die gaat oplossen. Maar dit alles komt volgens ons voort uit onbekendheid met mediation.”

Deelmediation

De Mediation Vierdaagse beoogt deze onbekendheid weg te nemen. Extra drempelverlagend is de gekozen formule tijdens deze dagen, namelijk die van deelmediation. Ferda van Benthem: “Het gaat er niet om zaken in één keer helemaal op te lossen. Vaak zijn zaken daar ook niet aan toe. Meestal is het wel mogelijk om een deelprobleem aan te pakken, zodat mensen weer verder kunnen in een zaak. Een gebrekkige communicatie tussen verzekeraar en slachtoffer kan voor deelproblemen zorgen. Hetzelfde geldt voor ingenomen standpunten waar een verzekeraar of een belangenbehartiger in blijft hangen. Of er wordt bijvoorbeeld al heel lang gestoeid over het verlies van arbeidsvermogen. In al die gevallen kan een gesprek onder leiding van een mediator heel goed helpen om de zaak weer vlot te trekken.” Het belangrijkste probleemgebied, aldus Ferda van Benthem, is veelal die gebrekkige communicatie en juist daarom zijn vooral ook slachtoffers, zo benadrukt zij, van harte welkom op de Mediation Vierdaagse.

Vooraf contact

Tijdens de Mediation Vierdaagse zullen steeds twee letselschademediators aan de tafel aanschuiven, namelijk een ervaren professional en een minder ervaren collega. Zij zullen mogelijk voorafgaand aan de bijeenkomsten contact opnemen met de aangemelde partijen, om na te gaan welk deelprobleem te berde zal worden gebracht, “maar niet iedere mediator wil dat van tevoren weten”, zegt Ferda van Benthem. “Sommigen geven er de voorkeur aan dat partijen pas aan tafel tegen elkaar vertellen waar precies de schoen wringt. De desbetreffende mediator wil dan blanco het gesprek kunnen leiden.” Ook kan vooraf worden overeengekomen om de zaak, als die eenmaal weer op gang is gebracht, nog verder naar een oplossing te brengen. “Maar het zijn de partijen die bepalen wat er gebeurt. Wij zijn echt dienstverlenend en ondersteunend”, aldus Van Benthem.

De kosten van een deelmediation tijdens de Mediation Vierdaagse bedragen 495,00 euro (excl. BTW) per mediation, per partij. Aanmeldingen zijn mogelijk tot 1 november 2011 op info@letme.nl. Nadere gegevens over tijden en locatie (centraal in Nederland) volgen na de aanmelding.