Persbericht PIV: Wettelijk ingrijpen bij letselschaden in toekomst niet meer nodig!

Persbericht: Vandaag is het jaarverslag 2011 ‘Volop in opwaartse beweging’ van de Stichting Personenschade Instituut van Verzekeraars (PIV) gepresenteerd.
Opmerkelijk zijn de diverse initiatieven die genomen zijn om de afwikkeling letselschaden in Nederland te optimaliseren. Zoals ook de titel van het jaarverslag aangeeft, zullen deze initiatieven naar verwachting van het PIV vruchten afwerpen.
Het gaat daarbij met name om innovatieve regelingen op het gebied van het medisch traject, de vaststelling van smartengeld, het informeren van slachtoffers over het afwikkelingsproces en het voorkomen dan wel tijdig oplossen van geschillen.

Voor het jaarverslag klik hier.

Persbericht

Wettelijk ingrijpen bij letselschaden in toekomst niet meer nodig!

Jaarverslag PIV 2011

(Den Haag, 30 mei 2012) Vandaag is het jaarverslag 2011 ‘Volop in opwaartse beweging’ van de Stichting Personenschade Instituut van Verzekeraars (PIV) gepresenteerd.

Wettelijk kader?

De belangrijkste, overkoepelende vraag vanuit de politiek in 2011 naar het PIV en overige spelers was: is er behoefte aan een wettelijke verankering van de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL)? Theo Kremer, directeur PIV, geeft aan: ‘Het unanieme afwijzende antwoord op die vraag, gedurende een rondetafelconferentie, was daarom voor sommigen wellicht verassend. Alle aanwezigen verklaarden dat er de laatste jaren veel winst is geboekt op het gebied van de afwikkeling letselschaden en dat de gedragscode daaraan een belangrijke bijdrage heeft geleverd. Ingrijpen van de wetgever wordt door de betrokken partijen als overbodig ervaren.’

Medisch traject

Het PIV schaart zich volledig achter de inhoud van de Medische paragraaf bij de GBL zoals deze eind 2011 door De Letselschade Raad is aangenomen.

De ontwerpers van deze medische paragraaf – een projectgroep van de Vrije Universiteit Amsterdam hebben het begrip proportionaliteit als rode draad gehanteerd. PIV-directeur Theo Kremer hierover: “Het PIV hoopt van harte dat, als verzekeraars terughoudend zijn met het vragen om medische informatie, belangenbehartigers zonder al te veel discussie de informatie verstrekken die de verzekeraars echt nodig hebben”. Het PIV is blij met een aantal pilots, waarbij sprake is van een medisch adviseur voor beide partijen en kijkt met spanning uit naar de resultaten hiervan.

Smartengeld

Het PIV heeft in 2011 samen met ‘De Advocaten voor Slachtoffers’ van Personenschaden (ASP) en De Letselschade Raad het voortouw genomen nader te onderzoeken of er tot een andere en betere methode voor de vaststelling van smartengeld gekomen kan worden. Kremer: ‘Op dit moment wordt smartengeld vaak als een sluitpost bij de schaderegeling gezien. Hiermee doen wij als branche, zeker bij de zwaardere letselzaken, het slachtoffer geen recht’.

Hiernaast noemt het PIV initiatieven die in 2011 zijn ondernomen om de positie van slachtoffers nog verder te verbeteren. Zo is een betere informatieverstrekking van verzekeraars aan slachtoffers een prioriteit. Kremer: ‘Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat een transparante en tijdige informatieverstrekking over het schaderegelingproces in het algemeen en vooral de stand van zaken daarbij van het grootste belang is voor de zogenoemde victims empowerment.’

Daarnaast heeft het PIV in 2011 gewerkt aan processtappen die moeten voorkomen dat een zaak ten onrechte te lang loopt. Hierbij speelt het zg. ‘vierogen–principe’ een belangrijke rol.

Kremer: ‘Ik verwacht dat het dankzij deze initiatieven steeds beter zal gaan met de afwikkeling van letselschaden. De rondetafelconferentie van dit afgelopen jaar zou dan ook zo maar het laatste politieke initiatief kunnen zijn geweest! Het is nu aan de gehele branche om dit waar te maken, waarbij het PIV blijvend een voortrekkersrol zal vervullen.’

——————————

Noot voor de redactie:

·         Bijgaand de digitale versie van het  jaarverslag Volop in opwaartse beweging 2011 van het PIV. Zowel de digitale versie als een hard copy kan worden  aangevraagd via telefoonnummer +31 (70) 3338875 of per e-mail via info@stichtingpiv.nl.

·         Voor overige vragen kunt u contact opnemen met Theo Kremer, tel. 070-3338875 of 06-42057424 of per e-mail f.kremer@verzekeraars.nl.