Interpolis onderzoekt rijgedrag jongeren

Samenvatting:

Dit gebeurt tijdens een grootschalig experiment dat is opgezet door verzekeraar Interpolis. Het experiment maakt onderdeel uit van een speciaal Autoprogramma dat zo’n anderhalf jaar duurt. Doel van het programma is om de rijveiligheid van jongeren en ouderen te vergroten en daarmee het aantal verkeersongevallen en de schadelast te verminderen. Jongeren tussen 18 en 25 jaar maken namelijk 5 tot 7 keer meer kans op een verkeersongeval met de auto

Tilburg, 11 juli 2015  – 

​​Test onder 480 jongeren moet onveilig rijden helpen verbeteren

Vandaag en morgen worden 480 jongeren in Tilburg en Den Bosch getest op hun rijvaardigheid.
Pagina-inhoud
Dit gebeurt tijdens een grootschalig experiment dat is opgezet door verzekeraar Interpolis. Het experiment  maakt onderdeel uit van een speciaal Autoprogramma dat zo’n anderhalf jaar duurt. Doel van het programma is om de rijveiligheid van jongeren en ouderen te vergroten en daarmee het aantal verkeersongevallen en de schadelast te verminderen. Jongeren tussen 18 en 25 jaar maken namelijk 5 tot 7 keer meer kans op een verkeersongeval met de auto.  Jaarlijks vinden in Nederland circa 100.000 verkeersongevallen plaats. De kosten op jaarbasis bedragen voor Nederland 12,5 miljard euro.

 11 en 12 juli start een groot autoprogramma

Vandaag start het autoprogramma met een tweedaags experiment, waarbij Interpolis toetst welke vormen van training het best bijdragen aan het verbeteren van de rijvaardigheid:
– 120 jongeren krijgen een fysieke rijvaardigheidstraining (op de weg)
– 120 jongeren krijgen een virtual reality rijvaardigheidstraining (met Oculus Rift bril)
– 120 jongeren krijgen een mobiele training (via de iPad)
– 120 jongeren fungeren als controlegroep en krijgen geen training
 
Het onderzoek wordt uitgevoerd samen met Stichting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid (SWOV). De eerste resultaten van Het Experiment worden in september bekendgemaakt.
 

Interpolis Autoprogramma

Het totale programma bestaat uit 5 fases en duurt anderhalf jaar. Interpolis start met de doelgroep jongeren. Volgend jaar volgen de ouderen. Ouderen boven de 75 jaar zijn namelijk de meest kwetsbare bestuurders. De kans dat zij overlijden bij een ongeval is zeven keer hoger dan bij de gemiddelde bestuurder.
Per fase kijkt Interpolis wat de grootste risico’s zijn en start de dialoog met deelnemers hoe deze zijn  te verkleinen of weg te nemen. Zo nodig worden de suggesties getoetst aan de hand van een onderzoek. Na iedere fase maakt Interpolis de balans op. Ook wordt de bestaande autoverzekering opnieuw bekeken. Het kan betekenen dat er aanpassingen worden gedaan in de premie of dat er een beloningssysteem wordt geintroduceerd voor goed gedrag.
Met het programma wil Interpolis de verkeersveiligheid vergroten, het aantal verkeersongevallen fors terugdringen, en daarmee de schadelast met minimaal 25% verlagen.

 Facts & figures Interpolis Auto Experiment

Jongeren
Jongeren maken tot 5 keer meer kans op een verkeersongeval, doordat:
– gevaarlijke situaties niet herkennen en niet weten hoe daarop te reageren
– snel zijn afgeleid onder het rijden
– hun snelheid onvoldoende aanpassen aan de situatie.
 
Senioren
Ouderen boven de 75 jaar zijn de meest kwetsbare bestuurders. Zij maken zelfs 7 keer meer kans op overlijden dan de gemiddelde bestuurder bij een ongeval, door: 
– lichamelijke beperkingen
– minder rijervaring (uren, afstanden)
 

Heeft u een account? Vergeet dan niet om in te loggen Inloggen

Website by Webroots

Website by Webroots

hey