• Vaknieuws
  • Bron: PIV
  • 21 maart 2016

Eerste Theo Kremer Innovatie Prijs uitgereikt aan gedachtegoed Eén medisch adviseur

De eerste Theo Kremer Innovatie Prijs werd toegekend aan het gedachtegoed van ‘Eén medisch adviseur’. De prijs werd overhandigd aan drs. Laurens Buisman, arts. Laurens Buisman is er als pionier van het project 1 Medisch Adviseur in geslaagd het vertrouwen van belangenbehartigers voor het idee te winnen.

Persbericht 21 maart 2016:

PERSBERICHT

Tijdens de PIV Jaarconferentie op 18 maart 2016 werd voor het eerst de Theo Kremer Innovatie Prijs uitgereikt. Deze prijs is door het Personenschade Instituut van Verzekeraars (PIV) in het leven geroepen als blijk van waardering voor een persoon of instelling die een inspirerende innovatie heeft ontwikkeld, waarmee de letselschadebehandeling op een positieve manier kan worden vernieuwd. De bedoelde ontwikkeling moet al in gang zijn gezet en haar waarde hebben bewezen. De prijs is vernoemd naar Theo Kremer, directeur van het PIV, die in mei 2016 met pensioen zal gaan.

De eerste Theo Kremer Innovatie Prijs werd toegekend aan het gedachtegoed van ‘Eén medisch adviseur’. De aanpak in letselschadezaken met één medisch adviseur, in plaats van een adviseur namens de verzekeraar en een adviseur namens het slachtoffer, beoogt een snellere afwikkeling van letselschades, evenals een grotere klanttevredenheid, primair bij het slachtoffer maar ook bij de belangenbehartiger en de verzekeraar, en een besparing in de uitvoeringskosten. Deze aanpak werd door de jury uit de nominaties gekozen, omdat het initiatief al een aantal jaren bestaat en zich in die periode heeft bewezen als een goed functionerende methode bij de afhandeling van verschillende soorten personenschade, zelfs bij zogenoemde niet-objectiveerbare letsels.

De prijs werd overhandigd aan drs. L.J.R.M. (Laurens) Buisman, arts. Laurens Buisman is er als pionier van het project 1 Medisch Adviseur in geslaagd het vertrouwen van belangenbehartigers voor het idee te winnen. Dat bleek ook tijdens het debat in het ochtendprogramma van de PIV Jaarconferentie over deze aanpak. In dit debat werden ervaringen en meningen over het werken met één medisch adviseur besproken door Laurens Buisman, mr. F.J. (Ferda) van Benthem – letselschadeadvocaat en daarnaast voorzitter van LetMe en van de Nederlandse Vereniging voor Mediators in de Verzekeringsbranche (NVMV), prof. mr. J.M. (Maurits) Barendrecht – hoogleraar Privaatrecht aan de Universiteit van Tilburg en directeur research van Hiil/Innovating Justice en Victor Jammers – lid van de raad van bestuur van Slachtofferhulp Nederland.

Theo Kremer overhandigde Laurens Buisman de prijs: een bronzen sculptuur van Marco van Kooten met het thema ’thinking out of the box’. Het werd gegoten bij bronsgieterij Cser in Susteren.