Bronnen

Vacatures

‘Vaker letselschade bij fietsers’
  • AM-Signalen

Het wordt steeds onveiliger op de tweewieler, zo concludeert de Stichting Achmea Rechtsbijstand uit de eigen letselcijfers: over het algemeen wordt het verkeer veiliger, “maar het aantal letselschadegevallen met fietsers, snorfietsers en bromfietsers neemt toe.” Sinds 2010 is het aantal verkeersgeschillen bij de stichting met 22% gedaald. “Opvallend genoeg steeg… Lees verder →

1
Rb, deelgeschil: ziekenhuis niet aansprakelijk voor teleurstellend resultaat borstoperatie
  • ECLI:NL:RBOBR:2015:1024

Verzoekster lijdt aan mastopathie, wat maakt dat zij erg pijnlijke borsten heeft. Verzoekster besluit tot het ondergaan van een borstverwijdering, maar is daarna niet van de pijn verlost. Zij stelt het ziekenhuis aansprakelijk. 1. De rechtbank oordeelt dat verzoekster onvoldoende gemotiveerd heeft gesteld dat het ziekenhuis verwijtbaar jegens haar heeft… Lees verder →

1
Rb, deelgeschil: hoge dwarslaesie, als gevolg waarvan benadeelde na 3 maanden is overleden, smartengeld: € 125.000,-
  • Rechtbank Overijssel
  • ECLI:NL:RBOVE:2015:944

Benadeelde (54 jaar) loopt na ongeval op zebrapad zeer zwaar letsel op (hoge dwarslaesie, voortdurende benauwdheid door problemen met beademing in verpleeghuis). Zijn echtgenote verzoekt om een smartengeld tussen € 150.000 en € 300.000. Door verzekeraars is € 30.000 aangeboden in verband met de korte duur van het lijden. De… Lees verder →

1
Hof: werkgever aansprakelijk voor letselschade apothekersassistente na sprong uit raam bij overval nachtapotheek
  • Hof Den Bosch
  • ECLI:NL:GHSHE:2015:453

Apothekersassistente springt uit het raam bij overval nachtapotheek en loopt letsel op. Het hof oordeelt dat de werkgever niet aan haar zorgplicht ex art 7:658 BW heeft voldaan. Gelet op de vestigingsplaats (in regio waren in de regio al eerder meerdere apotheken doelwit van inbraken), de branche (apotheek met waardevolle… Lees verder →

1
Hof: causaal verband seksueel misbruik en psychische klachten aangenomen, smartengeld € 25.000
  • Hof Arnhem-Leeuwarden
  • ECLI:NL:GHARL:2015:903

Benadeelde heeft ernstige psychische klachten na seksueel misbruik door vader. 1. Door het hof is in eerder arrest deskundigenbericht gelast naar het door de vader betwiste causale verband tussen het seksueel misbruik en de psychische klachten (borderline, automutilatie, suïcidegevoelens, volledig arbeidsongeschikt). De vader heeft het voorschot op de kosten van… Lees verder →

1
HR: OPS, cassatieberoep na deskundigenbericht over blootstelling aan schadelijke stoffen verworpen (art. 81 RO)
  • ECLI:NL:HR:2015:295

OPS. Werknemer vordert vergoeding van gezondheidsschade, die hij stelt te hebben opgelopen doordat hij in de uitoefening van zijn werkzaamheden voor zijn toenmalige werkgever, Unilever, is blootgesteld aan schadelijke stoffen. Deze zaak wordt voor de tweede keer aan de Hoge Raad voorgelegd. In zijn arrest van 17 november 2000 (ECLI:NL:HR:2000:AA8369,… Lees verder →

Van de redactie … – Geen brug te ver
  • PIV-bulletin

Van de redactie … – Geen brug te ver – “Een perspectief vanaf twee oevers”   Het is een nevelige ochtend als mijn reis vanuit Utrecht aanvangt. Over de A12 langs de Utrechtse Heuvelrug, vervolgens de Veluwezoom bij Ede, dan de duik vanaf de Neder-Rijn bij Arnhem, de A50 vervolgend… Lees verder →

Vaknieuws
Personenschade leergang Middelzwaar letsel bij OSR Juridische Opleidingen!
  • PIV-bulletin

Personenschade leergang Middelzwaar letsel bij OSR Juridische Opleidingen!   Je personenschadezaken nog efficiënter en optimaler regelen én je praktijk naar een hoger niveau tillen? Sinds 2006 hebben ruim tweehonderd professionals personenschade het programma met succes afgerond. In september 2015 gaat de leergang voor de 12e keer van start. Als jij… Lees verder →

1 MA gaat in 2015 voor schaalvergroting
  • Mevrouw drs. K. Seinhorst

1MA gaat in 2015 voor schaalvergroting – Tijd voor het echter werk …   Mevrouw drs. K. Seinhorst – Bureau 1Medisch adviseur   Dé stakeholders op het gebied van letselschade waren op vrijdag 23 januari 2015 in Den Haag bij elkaar om hun visie over de werkwijze met één partijneutraal… Lees verder →

Jurisprudentie
Hoe zit het ook alweer met … het Eendjesarrest?
  • Elise Diemer

Hoe zit het ook alweer met … het Eendjesarrest? – Elise Diemer   Mevrouw mr. E. Diemer, behandelaar personenschade, a.s.r. Verzekeringen   Wanneer een kopstaartbotsing plaatsvindt waarbij men van mening is dat dit te wijten is aan het remmen van de voorste auto, denken veel mensen meteen aan het ‘Eendjesarrest’.… Lees verder →

Vaknieuws
Causaliteit sneller dan uw ‘Hart lief’ is
  • Mevrouw mr. J. Haliloviƈ

Causaliteit sneller dan uw ‘Hart lief’ is – HR 3 oktober 20141 – Brunner update by Hartlief …   Mevrouw mr. J. Haliloviƈ – Cunningham Lindsey   Bij causaliteit kan een verdeling gemaakt worden tussen het condicio sine qua non-verband (csqn-verband) en de redelijke toerekening ex art. 6:98 BW. Eerst… Lees verder →

Subrogatieverbod art. 7:962 lid 3 BW ziet alleen op formele arbeidsrelaties
  • Mevrouw mr. J. Kruijswijk Jansen en mr. J.S. Overes

Subrogatieverbod art. 7:962 lid 3 BW ziet alleen op formele arbeidsrelaties – HR 28 november 20141 – Klare wijn …   Mevrouw mr. J. Kruijswijk Jansen en mr. J.S. Overes – Kennedy Van der Laan Advocaten   Sinds een aantal jaren wordt in de lagere rechtspraak en literatuur de discussie… Lees verder →

Vaknieuws
(Je) geld of je leven (terug): schadevergoeding in natura, verslag 26e LSA Symposion
  • Mevrouw mr. E.P. Diemer en mevrouw mr. M. Driessen

(Je) geld of je leven (terug): schadevergoeding in natura – Herstelgericht – 26e LSA Symposion – Als hun leven u ook lief is …   Mevrouw mr. E.P. Diemer en mevrouw mr. M. Driessen – a.s.r. Verzekeringen   Op een nieuwe locatie, met een nieuwe voorzitter en een historisch aantal… Lees verder →

• Mevrouw mr. S. Steegmans

De civielrechtelijke aansprakelijkheid van een medisch deskundige – Rb. Midden-Nederland 27 maart 2013 – Moeilijk te bewijzen …   Mevrouw mr. S. Steegmans – KBS Advocaten   Aanleiding voor deze bijdrage is het door de Rechtbank Midden-Nederland gewezen vonnis van 27 maart 2013. In dit vonnis komt de vraag aan… Lees verder →

Vaknieuws
Authentieke of geënsceneerde aanrijding: wie draagt de bewijslast?
  • Mr. P. van Huizen

Authentieke of geënsceneerde aanrijding: wie draagt de bewijslast? – Fraudeaanpak in de praktijk …   Mr. P. van Huizen – Dirkzwager Advocaten   Een verzekeraar die wordt geconfronteerd met fraude, zal die fraude over het algemeen moeten bewijzen wil hij dekking onder de polis kunnen weigeren2. Fraude kan ­bestaan uit… Lees verder →

Whiplash: een andere benadering – Medische vs. juridische causaliteit
  • Mevrouw mr. P. Oskam en mevrouw drs. A.M. Reitsma arts