Bronnen

Vacatures

1
Hof: autofabrikant aansprakelijk voor dwarslaesie door gebrek in vergrendelmechanisme cabine
  • Hof Arnhem-Leeuwarden
  • ECLI:NL:GHARL:2014:8902

Bestuurder truck loopt dwarslaesie op als de cabine van zijn truck bij een eenzijdig ongeval naar voren kantelt. Het hof acht evenals de rechtbank Renault Trucks aansprakelijk ex art. 6:185 BW. Het hof oordeelt dat - met name uit het onderzoek van het KLPD- blijkt dat sprake is van een… Lees verder →

1
Rb: letsel bij paragliding, benadeelde moet toedracht bewijzen
  • Rechtbank Overijssel
  • ECLI:NL:RBOVE:2014:6344

Benadeelde loopt in 2003 zwaar letsel op tijdens een cursus paragliden in Frankrijk. Hij stelt de paraglidingschool en de instructeur aansprakelijk. Nederlands recht is van toepassing is. De rechtbank oordeelt dat benadeelde als voldoende ervaren piloot zelf als eerste verantwoordelijk voor de gang van zaken tijdens de start. Eiser stelt… Lees verder →

1
Rb: BGK advocaat in ‘betrekkelijk eenvoudige’ zaak onredelijk geacht na toetsing aan PIV-staffel; uurtarief € 200 i.p.v. € 235
  • Rechtbank Noord-Holland

Schadebedrag vastgesteld op € 15.000: gevorderde BGK: € 6763,83, door verzekeraar € 5022,20 vergoed. Niet betwist is dat zonder discussie aansprakelijkheid is erkend, dat over de medische gevolgen geen verschil van mening is ontstaan en de letselschade zonder veel discussie tussen partijen is vastgesteld. 1. De kantonrechter ziet, hoewel de… Lees verder →

2
Persbericht PIV en NLE: Verzekeraars en NLE maken procesafspraken over behandeling licht letselzaken
  • PIV

Het PIV en de Branchevereniging Nederlandse Letselschade Experts (NLE) hebben afspraken gemaakt over doelmatige en efficiënte afhandeling van licht letselzaken. Doel is om discussie en onnodig tijdverlies te voorkomen. Een voortvarende regeling van licht letselzaken is in het belang van het slachtoffer. De afspraken zijn neergelegd in een modelregeling. Verzekeraars… Lees verder →

LSA-geschillencie declaraties: uurtarief € 272,50 en bestede tijd niet redelijk
  • LSA geschillencommissie declaraties

Werkgeversaansprakelijkheid, benadeelde gaat na re-integratie weer aan het werk; totale schade € 60.000. Gevorderde BGK: € 29.969,42. De geschillencommissie oordeelt dat gehanteerde uurtarief van € 272,50 (+ kantoorkosten + BTW) niet redelijk is, nu de zaak niet kan worden aangeduid als een van een gemiddelde letselschadezaak afwijkende moeilijkheidsgraad. Kantoorkosten 7,9… Lees verder →

Wettelijke rente van 3 naar 2 procent
  • Min. van Justitie

De ministerraad heeft op voorstel van minister Opstelten van Veiligheid en Justitie ingestemd met een verlaging van de wettelijke rente voor niet-handelstransacties van 3 naar 2 procent. Het besluit gaat in op 1 januari 2015. De wettelijke rente is de rente die is verschuldigd als vergoeding voor vertragingsschade bij een… Lees verder →

Jurisprudentie
HR: regresverbod art. 7:962 lid 3 geldt niet bij ingeleend personeel
  • ECLI:NL:HR:2014:3461

Werknemer is gewond geraakt bij ongeval. Zijn zorgverzekeraar neemt regres op de uitzendkracht die voor dezelfde werkgever werkte en die het ongeval veroorzaakte. In cassatie is de vraag aan de orde of de uitzendkracht voor de toepassing van het subrogatieverbod van art. 7:962 lid 3 BW dient te worden aangemerkt… Lees verder →

Nieuwe rekenmethode overlijdensschade – Een omwenteling
  • PIV-bulletin
  • Mr. H.J. van der Hoeven – Allianz Nederland Schadeverzekering – Lid van de Denktank Overlijdensschade

Deze pakkende titel vormde de noemer waaronder op woensdag 19 november in Theater Gooiland te Hilversum een symposium werd gehouden over de ‘Nieuwe rekenmethode overlijdensschade’. Die methode, geïnitieerd en tot stand gekomen onder de bezielende leiding van Jessica Laumen – senior rekenkundige personenschade Laumen Expertise en arbeidsdeskundige – is nader… Lees verder →

‘Derdenschade’ , Verslag van het 8e Gronings Letselschadecongres
  • Mr. A. Kolder, PUNT Letselschade Advocaten/Docent en Onderzoeker RuG

Ieder jaar organiseert de vakgroep Privaatrecht & Notarieel Recht van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) een letselschadecongres over een nog niet uitgekristalliseerd privaatrechtelijk onderwerp. Dit jaar vond het congres plaats op 6 oktober 2014 met als thema ‘Derdenschade’. Met het congres werd getracht een bijdrage te leveren aan het debat over… Lees verder →

Beter genezen dan voorkomen, 20 Jaar Centramed!
  • Mevrouw mr. B.M. Stam en mr. ing. J.F.Th. Boogaard, Centramed

Op 28 oktober 2014 vierde Centramed met leden en partners in business haar vierde lustrum in Domus Medica in Utrecht. Dagvoorzitter Marc de Hond (presentator, spreker & theatermaker) startte het symposium met het indrukwekkende verhaal van zijn medisch incident twaalf en een half jaar geleden. Wat je overkomt, heb je… Lees verder →

Vaknieuws
Smartengeld in beweging (?)
  • PIV-bulletin
  • Mevrouw M.S.E. van Beurden en mevrouw mr. P.J. klein Gunnewiek, Van Benthem & Keulen Advocaten

De hoogte van het smartengeld in Nederland houdt de gemoederen bezig. Al lange tijd is dit in de literatuur onderwerp van discussie. Wij verwijzen graag naar het themanummer van Verkeersrecht over smartengeld van vorig jaar[1]. Hoewel de stemmen in de literatuur eensluidend zijn: het smartengeld is te laag, verschillen de… Lees verder →

Vaknieuws
Normering is de normaalste zaak van de wereld … … dus waarom geen PIV-normering BGK (voor LSA-advocaten)?
  • Mr. A.R.M. Berntsen & Mevrouw mr. K. Nijman Berntsen Mulder Advocaten

Het bestuur van de LSA is van mening dat advocaten die gebruik maken van de PIV-Overeenkomst buitengerechtelijke kosten (BGK) geen lid zouden kunnen zijn van de LSA. Het werd in de nieuwsbrief van juli nog maar eens fijntjes vermeld. Wij zijn juist van mening dat een PIV-Overeenkomst BGK duidelijk en… Lees verder →

Vaknieuws
Nieuwe methodiek berekening schade wegens gederfd levensonderhoud ex art. 6:108 BW, Overlijdensschade