Bronnen

Vacatures

2
Reactie UWV op nieuwsbericht over opvragen medische dossiers
  • UWV

Afgelopen weekend meldden diverse media dat patiëntenfederatie NPCF een peiling had uitgevoerd waaruit was gebleken dat instanties als UWV, gemeenten, verzekeraars en arbodiensten aan klanten hun medische dossier vragen en daarmee het medisch beroepsgeheim zouden omzeilen. In de praktijk vraagt UWV geen medische gegevens of dossiers direct bij klanten op.… Lees verder →

2
DLR: Gedragscode regelt omgang met medische gegevens bij letselschade
  • Letselschade Raad

De Letselschade Raad heeft een persbericht uitgebracht n.a.v. berichten in de media over het onnodig opvragen van medische gegevens. Inhoud persbericht: “De Letselschade Raad heeft de omgang met medische informatie in letselschadezaken geregeld in de Medische Paragraaf bij de Gedragscode Behandeling Letselschade. Het belangrijkste uitgangspunt: het opvragen van medische informatie… Lees verder →

1
Rb: SVI, psychiatrisch onderzoek gelast ter beoordeling psychische gesteldheid i.v.m. opzetclausule
  • Rechtbank Midden-Nederland
  • ECLI:NL:RBMNE:2014:3699

Schadeverzekering Inzittenden, beroep op opzetclausule. Vrouw met psychiatrisch verleden, rijdt frontaal in op tegemoet komende auto. SVI-verzekeraar beroept zich op opzetuitsluiting. De rechtbank overweegt dat het begrip opzet twee aspecten omvat, namelijk weten en willen. Bij een aantasting van het vermogen van weten en/of het vermogen van willen door een… Lees verder →

1
Rb: art 185 WVW-zaak niet geschikt voor deelgeschilprocedure vanwege nadere bewijslevering
  • Rechtbank Oost-Brabant
  • ECLI:NL:RBOBR:2014:5188

Reflexwerking art 185 WVW. 19-jarige automobiliste rijdt voetganger aan, die hierdoor overlijdt. Automobiliste stelt de AVP-verzekeraar van de voetganger aansprakelijk voor de door haar geleden (psychische) schade. De rechtbank oordeelt dat op basis van de eigen stellingen van de automobiliste wel vast dat van overmacht geen sprake is geweest. Ook… Lees verder →

1
Hof: PTTS na verlies baby bij bevalling door medische fout, oorzaak PTTS
  • Hof Den Bosch
  • ECLI:NL:GHSHE:2014:2964

Aansprakelijkheid ziekenhuis. Vordering smartengeld en verlies van arbeidsvermogen van moeder wegens PTSS (posttraumatisch stresssyndroom) na overlijden baby bij bevalling door medische fout in 2004. 1. Het hof wijst provisionele vordering tot betaling van voorschot van € 300.000 af. Causaal verband tussen tekortkoming en schade staat nog niet vast. 2. Het… Lees verder →