Bronnen

Vacatures

1
Rb, deelgeschil: onderzoek (inclusief Facebook) niet in strijd met Gedragscode Persoonlijk Onderzoek
  • Rechtbank Noord-Nederland
  • ECLI:NL:RBNNE:2014:6661

Whiplash, ongeval 2007, toen 28-jarige dierenarts. Benadeelde stelt blijvende ernstige klachten en beperkingen te hebben; verzekeraar heeft persoonlijk onderzoek laten verrichten, waaruit blijkt dat zij vele activiteiten (o.a. paardrijden) verrichtte. 1. De rechtbank oordeelt dat de verzekeraar niet in strijd met de Gedragscode Persoonlijk Onderzoek heeft gehandeld. Het stond de… Lees verder →

2
Ook voor oude vergoedingen geldt de inkomenstoets eigen bijdrage AWBZ
  • Tweede Kamer, Wet- en regelgeving

In antwoord op kamervragen over de verhoging van de eigen bijdrage voor de AWBZ antwoordt de staatssecretaris v. Rijn dat de regeling dat letselschadevergoedingen van voor 11 oktober 2010 volgens het Overgangsrecht vermogenstoets letselschade-uitkeringen weliswaar uitgesloten zijn van de vermogenstoets, maar niet van de inkomenstoets. Lees verder →

1
Hof: politie aansprakelijk voor val fietser over afzettouw in natuurgebied
  • Hof Den Bosch
  • ECLI:NL:GHSHE:2014:5184

Politie zet ’s nachts deel natuurgebied af met lint en touw om ontsnapte paarden binnen de wildroosters te houden. De middag daarna komt fietser ten val over het nog steeds daar gespannen touw. Het hof toetst onder meer aan de Kelderluik-criteria en acht de politie aansprakelijk voor het opgelopen letsel.… Lees verder →

1
Rb, deelgeschil: werkgever ex art. 6:170 BW aansprakelijk voor letsel chauffeur bij lossen, kosten deelgeschil bovenmatig
  • Rechtbank Den Haag
  • ECLI:NL:RBDHA:2014:15455

Verzoeker, vrachtwagenbestuurder levert lading af bij bedrijf H. Tijdens het lossen van pallets wordt hij bijgestaan door A., werknemer van H., die hierbij gebruik maakt van een elektrisch aangedreven pallettruck. Verzoeker raakt tijdens het lossen bekneld. 1. De rechtbank acht het geschil geschikt voor een deelgeschil, nu over de toedracht… Lees verder →

1
Rb, deelgeschil: bewijsvoering ongeval met racefietser te uitgebreid voor deelgeschilprocedure
  • Rechtbank Overijssel
  • ECLI:NL:RBOVE:2014:6657

Ongeval tussen racefietser en van rechts komende automobilist. De racefietser stelt automobilist aansprakelijk en ook de gemeente Borne, omdat het zicht werd belemmerd door hoogstaand gras en/of onkruid in de berm. De rechtbank oordeelt dat voor het beantwoorden van de aansprakelijkheidsvraag naar het zich laat aanzien (uitgebreide) bewijsvoering noodzakelijk zal… Lees verder →

1
HR: rechter is vrij in beoordeling van op gezamenlijk verzoek uitgebracht deskundigenrapport
  • ECLI:NL:HR:2014:3654

Benadeelde en verzekeraar zijn overeengekomen om een deskundige aan te stellen als "wederzijds adviseur" omtrent de vaststelling van het verlies van arbeidsvermogen (geen bindend advies). Nadien is discussie ontstaan over het rapport. De Hoge Raad overweegt: “Indien een op verzoek van een partij of op gezamenlijk verzoek van partijen uitgebracht… Lees verder →

1
Hof: school niet aansprakelijk ex art 7:658 BW voor letsel leerkracht na incident met leerling
  • Hof Den Haag

Leerkracht heeft letsel opgelopen bij een incident met een leerling en stelt de school aansprakelijk ex art 7:658 BW. Het hof heeft bij tussenarrest geoordeeld dat de problematiek van de leerling geen (potentieel) gevaarlijk gedrag was met het oog waarop maatregelen getroffen hadden moeten worden. Het hof oordeelde– voorshands –… Lees verder →

2
PIV-staffel bij PIV-overeenkomst BGK geïndexeerd per 1 januari 2015, rekenmodule aangepast
  • PIV
  • M. Volker

De staffel (tabel) die onderdeel uitmaakt van de PIV-overeenkomst Buitengerechtelijke Kosten wordt per 1 januari 2015 geïndexeerd. De staffel wordt per 1 januari van ieder jaar wordt de staffel aangepast aan de hand van de CBS loonindex- en prijsindexcijfers. De rekenmodule op het PIV-Kennisnet is aangepast aan de nieuwe, geïndexeerde… Lees verder →

1
Rb, deelgeschil: inschatting urenbeperking door verzekeringsarts niet bindend
  • ECLI:NL:RBMNE:2014:6751

Benadeelde verzoekt de rechtbank te bepalen dat het in gezamenlijk overleg aangevraagde deskundigenrapport van de verzekeringsgeneeskundige tot uitgangspunt strekt in de verdere onderhandelingen en te bepalen dat benadeelde een urenbeperking van 10 uur per week heeft. De rechtbank stelt vast partijen het wel eens over de geformuleerde beperkingen, maar niet… Lees verder →

1
Hof: shockschade voor ouders van vermoord en daarna verbrand meisje, wel directe confrontatie
  • Hof Arnhem-Leeuwarden
  • ECLI:NL:GHARL:2014:9440

Het hof bekrachtigt het vonnis van de rechtbank, waarbij een bedrag van € 12.000 aan shockschade (per ouder) is toegekend na de moord en verminking van hun dochter, Maja Bradaric. De daders hebben aangevoerd dat geen recht op shockschade bestaat, omdat geen sprake was van directe confrontatie. Het hof overweegt… Lees verder →

1
Rb, deelgeschil: bezitters paard aansprakelijk voor letsel benadeelde, geen eigen schuld
  • ECLI:NL:RBMNE:2014:6750

Verzoekster is, toen zij hielp met het naar buiten brengen van paarden, ten val gekomen door een manoeuvre van het paard van verweerders. De rechtbank oordeelt dat verweerders aansprakelijk zijn ex art. 6:179 BW. Het beroep op eigen van verzoekster wordt verworpen. Niet gesteld of gebleken is dat verzoekster heeft… Lees verder →

GOMA Symposium, 22 mei 2015 – 13.00 tot 17.00 uur
  • Letselschade Raad

De datum voor de 3e editie van het GOMA symposium is bekend: vrijdag 22 mei 2015. In de afgelopen twee jaren heeft het symposium zich bewezen als een nuttige en leerzame, maar ook aangename bijeenkomst waar professionals uit de zorgsector en de letselschadebranche elkaar ontmoeten. Het komende symposium in mei… Lees verder →

• PIV-bulletin

Nieuwe methodiek berekening schade wegens gederfd levensonderhoud ex art. 6:108 BW – Overlijdensschade – Geen dooddoeners … J. Tiemersma[1] – Cunningham Lindsey   In de (aan het einde van dit bulletin uitvoerig besproken) ‘Nieuwe rekenmethode overlijdensschade’ van de Denktank Overlijdensschade wordt de overlijdensschade op een totaal andere manier berekend dan… Lees verder →

2
Smartengeld in beweging (?)
  • Mw M.S.E. van Beurden en mw mr. P.J. klein Gunnewiek

Smartengeld in beweging (?) – Zetten rechters de trend Mevrouw M.S.E. van Beurden en mevrouw mr. P.J. klein Gunnewiek – Van Benthem & Keulen Advocaten   De hoogte van het smartengeld in Nederland houdt de gemoederen bezig. Al lange tijd is dit in de literatuur onderwerp van discussie. Wij verwijzen… Lees verder →

Nieuwe rekenmethode overlijdensschade – Een omwenteling
  • Mr. H.J. van der Hoeven

Nieuwe rekenmethode overlijdensschade – Een omwenteling Mr. H.J. van der Hoeven – Allianz Nederland Schadeverzekering – Lid van de Denktank Overlijdensschade Deze pakkende titel vormde de noemer waaronder op woensdag 19 november in Theater Gooiland te Hilversum een symposium werd gehouden over de ‘Nieuwe rekenmethode overlijdensschade’. Die methode, geïnitieerd en… Lees verder →

2
PIV-Bulletin 2014, 6 is verschenen!
  • PIV-bulletin

In PIV-Bulletin 2014, 6, dat vandaag is verschenen, wordt aandacht besteed aan: 1. No cure no pay en de dubbele redelijkheidstoets, 2. Nieuwe methodiek berekening schade wegens gederfd levensonderhoud ex art. 6:108 BW, 3. Normering is de normaalste zaak van de wereld, 4. Smartengeld in beweging, 5. Beter genezen dan… Lees verder →

1
Rb, deelgeschil: gemeente niet aansprakelijk voor val over ontbrekende stoeptegel