Bronnen

Vacatures

1
Rb (in k.g.): whiplash, omvang schade onvoldoende onderbouwd, vordering afgewezen
  • Ongepubl. jurisprudentie

Whiplash: benadeelde vordert in kort geding vergoeding van de geleden schade a e 19.293,96. De voorzieningenrechter heeft de zaak aangehouden om eiseres in de gelegenheid te stellen nadere medische gegevens aan gedaagde ter beschikking te stellen en een minnelijke schikking te onderzoeken. Die schikking komt niet tot stand, maar benadeelde… Lees verder →

Van de redactie, Zomer
  • Armand Blondeel

Zomer Deelt u dat gevoel? Wanneer een zomer zo zomers is als die van 2013, is alles mooier. Blauwe luchten, fleurig flanerende mensen in zinderende zonnestralen, er is in je hoofd gewoon geen ruimte voor narrigheid. Het snelkookhersenpannetje van alledag, wordt een toverketeltje vol creatieve ruimte en bezinning. Niet voor… Lees verder →

2
Mediation: het verhaal achter het verhaal
  • Geertruid van Wassenaer

DeMediationRubriek … DeMediatiationRubriek staat onder redactie van mr. Ferda van Benthem en mr. Bart Neervoort. Hoewel in letselschadezaken steeds vaker mediation wordt toegepast, hebben de meeste betrokkenen in de personenschadebranche er nog geen ervaring mee. Door in deze rubriek voorbeelden uit de praktijk van NVMV-LetMeletselschademediators te beschrijven, wordt getracht de… Lees verder →

Uitreiking certificaten MzL 2013

Uitreiking certificaten MzL 2013 Op 11 juni werden de certificaten uitgereikt aan in alfabetische volgorde: •   S. Boertien, P.P. Dijkshoorn,•   M. Emons (niet op foto), •   D.R. Ferreira da Costa, •   Y. Harfterkamp, •   D. Hogendoorn, •   J.I. Jagt, •   M. Spruit, •   S. de Vor. Ook op de foto… Lees verder →

Waardering voor leergang Personenschade Zwaar Letsel
  • Peter van Steen

Waardering voor leergang Personenschade Zwaar LetselDocenten en cursisten aan het woord … Peter van Steen In de komende maanden zetten opnieuw diverse schadebehandelaars en –regelaars, belangenbehartigers en medewerkers bij rechtsbijstandverzekeraars zich in om het certificaat van de leergang Personenschade Zwaar Letsel te verwerven. Tijdens deze leergang leren zij schade bij… Lees verder →

De klachtplicht van artikel 6:89 BW en letselschade
  • Mevrouw mr. M.S.E. van Beurden – Van Benthem & Keulen advocaten

De klachtplicht van artikel 6:89 BW en letselschade Ook bruikbaar voor letselschadepraktijk … Mevrouw mr. M.S.E. van Beurden – Van Benthem & Keulen advocaten Wanneer een beroep van de schuldenaar op de klachtplicht van art. 6:89 BW slaagt, vervallen daarmee alle rechten van de schuldeiser ter zake van de gestelde… Lees verder →

Vaknieuws
Samenloop van een garageverzekering en een autoverzekering voor een vervangende auto
  • Mr. P. de Bont – Achmea/C. Visser – Reaal beiden op persoonlijke titel

Een kritische beschouwing op Hof Den Bosch 20 januari 2013 (LJN BZ0396) – ‘Dubbele’ jurisprudentie … Een WAM-verzekerde liet zijn auto repareren. Hij leende een auto bij de garage en veroorzaakte daarmee een ongeval. Een samenloopprobleem ontstond en de verzekeraars legden de zaak voor aan de rechter. De rechtbank oordeelde… Lees verder →

• PIV-bulletin
  • Mr. Chr.H. van Dijk en mevrouw mr. L. Veendrick – Kennedy Van der Laan Advocaten

Zorgplichtschending, arbeidsrechtelijke omkeringsregel en proportionele aansprakelijkheid nader belicht door de Hoge Raad (Lansink/Ritsma) LJN BZ1721 en (SVB/Van de Wege) LJN BZ1717 – Arbeidsrechtelijke omkeringsregel … Mr. Chr.H. van Dijk en mevrouw mr. L. Veendrick – Kennedy Van der Laan Advocaten Op 7 juni 2013 heeft de Hoge Raad twee belangrijke… Lees verder →

1
Hof: bewijslastverdeling bij achteropaanrijding en door beide partijen ondertekend SAF
  • Hof Arnhem-Leeuwarden
  • ECLI:NL:GHARL:2013:6625

Benadeelde (voorste auto) stelt dat hij stilstond voor rood stoplicht en van achteren werd aangereden; achteroprijder stelt dat benadeelde plotseling remde. Het hof overweegt dat o.g.v. de hoofdregel van art. 150 Rv. de bewijslast op benadeelde rust. Benadeelde beroept zich echter op SAF waarin “stoplicht was rood” stond. Het hof… Lees verder →

1
Rb, deelgeschil: geschil over uurtarief kort gedingadvocaat leent zich niet deelgeschilprocedure, kosten afgewezen
  • ECLI:NL:RBNHO:2013:7805

Benadeelde vraagt de rechtbank te beslissen of het door de advocaat, die een kort geding is gestart, gehanteerde uurtarief van € 260,- redelijk is. De verdere behandeling van de zaak is in handen van een andere belangenbehartiger. 1. De rechtbank oordeelt dat tussen partijen weliswaar een geschil over de redelijkheid… Lees verder →