Bronnen

Vacatures

1
Rb, deelgeschil: geen verband psychische klachten en inhaleren spray
  • Rechtbank Den Bosch, Rechtbank Den Haag
  • BZ7062

Benadeelde stelt dat zij psychische klachten heeft als gevolg van het inhaleren van anti-rain spray na inspuiten leren jas en stelt de fabrikant aansprakelijk. Zij was reeds arbeidsongeschikt wegens psychische klachten. Benadeelde vraagt verklaring voor recht dat de door de expertiseartsen vastgestelde klachten gevolg zijn van het inhalatie-incident. De rechtbank… Lees verder →

1
Rb, deelgeschil: gemeente niet aansprakelijk voor val door paaltje op fietspad
  • Rechtbank Noord-Nederland
  • BZ7237

Benadeelde botst met fiets tegen paaltje op fietspad en komt ten val. Zij stelt de gemeente aansprakelijk ex art. 6:174 BW. De rechtbank wijst de vordering af. De rechtbank kent geen doorslaggevende betekenis toe aan de verklaring van benadeelde als partijgetuige. Haar verklaring wordt niet ondersteund door de verklaring van… Lees verder →

1
Rb, deelgeschil: meerijden met dronken bestuurder, zonder gordel: 40% eigen schuld; voorschot afgewezen
  • Rechtbank Oost-Brabant

Benadeelde loopt als passagier in auto zwaar letsel op bij eenzijdig ongeval. Bestuurder had 1,8 promille alcohol in bloed en is hiervoor veroordeeld. 1. De rechtbank komt tot het oordeel oordeelt dat benadeelde in de auto is gestapt, wetende dat hij alcohol had gebruikt. Gelet op het hoge alcoholpercentage moet… Lees verder →

DeMediationRubriek II
  • PIV-bulletin

DeMediationRubriek … – DMR 2013 II DeMediatiationRubriek staat onder redactie van mr. Ferda van Benthem en mr. Bart Neervoort. Hoewel in letselschadezaken steeds vaker mediation wordt toegepast, hebben de meeste betrokkenen in de personenschadebranche er nog geen ervaring mee.  Door in deze rubriek voorbeelden uit de praktijk van NVMV-LetMe-letselschademediators te… Lees verder →

• Mr. S.W. Polak

HR 14 december 2012 en HR 21 december 2012 – Proportionele aansprakelijkheid en kansschade Mr. S.W. Polak – SNS Reaal Groep Een vordering tot schadevergoeding slaagt alleen bij bewijs van een normovertreding, van schade en van het causaal verband tussen beide. Ontbreekt bewijs van condicio sine qua non-verband (csqn-verband) dan… Lees verder →

2
Van de redactie … – ”Archetypisch”
  • PIV-bulletin

Van de redactie … – ”Archetypisch” “And the men who hold high places – Must be the ones who start/To mould a new reality – Closer to the Heart“ Terwijl buiten de kou maar niet uit de lucht wilde geraken, was het klimaat in ‘tipi’ Figi zeer aangenaam. Ik heb… Lees verder →

• PvS

13e PIV Jaarconferentie: een verslag – Van strijdbijl naar vredespijp – geschillen voorkomen en oplossen – Een echte powwow … PvS Voor de PIV Jaarconferentie op vrijdag 22 maart 2013 in Congrescentrum Figi in Zeist was de belangstelling overweldigend. De ruim vijfhonderd beschikbare plaatsen waren – net als vorig jaar… Lees verder →