Bronnen

Vacatures

Vaknieuws
Werkgeversaansprakelijkheid voorarbeidsongevallen, een update – Hoe is het ook alweer met? – Alles nog eens op een rijtje …
  • PIV-bulletin
  • Mevrouw mr. C. Blanken en mevrouw mr. A.H.M. van Noort – Ekelmans & Meijer Advocaten

Het leerstuk van de werkgeversaansprakelijkheid is continu in beweging. De mogelijkheden om de werkgever voor schade als gevolg van een arbeidsongeval met succes aansprakelijk te stellen zijn de afgelopen jaren verder uitgebreid en ook de groep van personen die schade tijdens het uitoefenen van werkzaamheden kunnen verhalen is door ‘nieuwe’… Lees verder →

2
LetMe en vereniging van letselschade mediators (NVMV) samen
  • LetMe

LetMe – de vereniging van letselschade mediators – en NVMV – de Nederlandse vereniging van mediators in de verzekeringsbranche – slaan per 1 januari 2013 de handen ineen. Daarmee ontstaat een organisatie met meer dan 75 gekwalificeerde mediators. De nieuwe organisatie behoudt de naam NVMV. LetMe blijft bestaan als naam… Lees verder →

1
Rb, deelgeschil: aansprakelijkheidsvraag voor ooglaserbehandeling te complex voor deelgeschilprocedure
  • Rechtbank Middelburg
  • BY4585

Benadeelde verzoekt om verklaring voor recht t.a.v. de aansprakelijkheid van de oogarts voor een ooglaserbehandeling De rechtbank oordeelt dat de aansprakelijkheidsvraag een aanzienlijke investering in tijd en geld vergen. Nu niet alleen het verwijtbaar handelen van de arts, maar ook het causaal verband tussen het verweten nalaten en de klachten… Lees verder →

1
Rb, deelgeschil: werkgever aansprakelijk voor letsel na achtervolging niet-betalende klant in fietsenstalling
  • Rechtbank Groningen
  • BY4099

Werknemer van fietsenstalling rent jongen achterna die fiets meeneemt zonder te betalen. Hij komt hierbij ten val, breekt schouder en raakt arbeidsongeschikt. De kantonrechter acht de werkgever aansprakelijk ex art. 7:658 en 7:611 BW. In de werkinstructie staat onder meer: “De medewerker heeft niet de instructie om een klant die… Lees verder →

1
HR: medische aansprakelijkheid: omkeringsregel van toepassing, nu geschonden norm strekt ter voorkoming van specificiek gevaar
  • BX7264

Geboorteletsel. Bij de geboorte loopt kind hersenletsel en Erbse parese (verlamming arm op). De Hoge Raad oordeelt dat het hof terecht de omkeringsregel heeft toegepast. Het hof heeft vastgesteld dat sprake is van een normschending (geen permanente CTG-registratie van de harttonen van de baby), dat de geschonden norm strekte tot… Lees verder →