Bronnen

Vacatures

2
PIV-Bulletin 2012-1, Aansprakelijkheid en Verzekering in conflict: recente ontwikkelingen in snelle en rechtvaardige afwikkeling van geschillen in de A&V-praktijk – (Een verslag …)
  • Mevrouw E. Krikke/Mevrouw M. Schellevis

Erasmus School of Law zette ook dit jaar weer een seminar op rondom de Masteropleiding Aansprakelijkheid en Verzekering2. Het A&V-seminar stond op 2 december 2011 in het teken van recente ontwikkelingen in de geschillenpraktijk. De middag stond onder leiding van dagvoorzitter professor Han Wansink3. Lees verder →

2
PIV-Bulletin 2012-1, De deelgeschillenrechter anderhalf jaar in actie (III) – De stand van zaken (Ook verzekeraars hebben er baat bij …)
  • Mevrouw mr. P. Oskam – Kennedy Van der Laan Advocaten

In dit derde artikel sinds de inwerkingtreding van de Wet Deelgeschilprocedure op 1 juli 2010 bespreek ik de tot op heden1 gewezen rechtspraak. In PIV-Bulletin 2011, 1 bespraken Chris van Dijk en ik de eerste achttien gepubliceerde beschikkingen en in PIV-Bulletin 2011, 5 behandelden wij de bijna veertig beschikkingen die… Lees verder →

2
PIV-Bulletin 2012-1, De Medische Paragraaf GBL is gereed – Een kort overzicht van de inhoud (Reacties welkom …)
  • PIV-bulletin
  • Mevrouw mr. A. Wilken en prof. mr. A.J. Akkermans – Vrije Universiteit Amsterdam

Op 15 december 2011 is de medische paragraaf bij de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) aanvaard door het platform van De Letselschade Raad. De medische paragraaf bestaat uit vijf onderdelen die aansluiten bij het globale chronologische verloop van het medisch beoordelingstraject. Hij treedt in de plaats van de Beginselen 9 en… Lees verder →

2
PIV-Bulletin 2012-1, Hof Arnhem 5 juli 2011 – Verlichting bewijspositie benadeelde whiplash? (Pleidooi voor uniformiteit …)
  • Mevrouw mr. A.J.J.G. Schijns – Kennedy Van der Laan Advocaten

Het partijdebat in procedures over whiplash draait al jaren om drie deelonderwerpen, namelijk de vraag naar (i) het bestaan van klachten, (ii) de aanwezigheid van causaal verband tussen de klachten en het ongeval, en (iii) het bestaan van beperkingen. De bewijslast terzake berust in beginsel bij de benadeelde. De bewijspositie… Lees verder →

2
PIV-Bulletin 2012-1, Intensieve PIV Audit voor behoud van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren – Interviews met direct betrokkenen (Directbetrokkenen vertellen …)
  • PvS

In het najaar van 2011 onderging een eerste groep aansprakelijkheidsverzekeraars de vernieuwde PIV Audit. Daarmee werd getoetst of zij aan de normen van de Stichting toetsing verzekeraars (Stv) voldeden voor het behoud van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. De PIV Audit wordt al sinds 2004 in praktijk gebracht, maar de verbeterpunten… Lees verder →

2
PIV-Bulletin 2012-1, De stand van zaken in de rechtspraak – Buitengerechtelijke kosten en de dubbele redelijkheidstoets (De knikkers rollen nog alle kanten op …)
  • Mr. M.F. Lameris – Marree en Dijxhoorn Advocaten

Discussie over buitengerechtelijke kosten: het is bepaald niets nieuws. Niet voor niets is het meer dan tien jaar geleden dat het PIV begon met het onderzoeken van mogelijkheden om dergelijke, niet altijd even verkwikkelijke, discussies te voorkomen. Een en ander heeft geresulteerd in de PIV-Overeenkomst buitengerechtelijke kosten, waarbij meer dan… Lees verder →