Bronnen

IV-bulletin 2012-1, De Medische Paragraaf GBL is gereed
  • PIV-bulletin
  • Mevrouw mr. A. Wilken en prof. mr. A.J. Akkermans

De Medische Paragraaf GBL is gereed Een kort overzicht van de inhoud Mevrouw mr. A. Wilken en prof. mr. A.J. AkkermansVrije Universiteit Amsterdam Op 15 december 2011 is de Medische Paragraaf bij de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) aanvaard door het platform van De Letselschade Raad. De medische paragraaf bestaat uit… Lees verder →

Medische Paragraaf bij GBL gelanceerd
  • Letselschade Raad

Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, mr. Fred Teeven heeft op 6 juni 2012 het eerste exemplaar van de Medische Paragraaf bij de GBL in ontvangst. De Medische Paragraaf regelt gedetailleerd en concreet een van de grootste knelpunten in de afwikkeling van letselschadezaken: het medisch beoordelingstraject. Lees verder →

1
Rb: geschil over uitgangspunten schadeberekening niet geschikt voor deelgeschilprocedure
  • Rechtbank Den Bosch
  • BW6836

Benadeelde is arbeidsongeschikt door ontploft vuurwerk in gezicht; verlies van oog, nog geen medische eindtoestand. Schade door NRL begroot op € 1.871.421 op basis van het uitgangspunt dat benadeelde doorgewerkt zou hebben in zijn onderneming. De rechtbank oordeelt dat het geschil zich niet leent voor een deelgeschilprocedure, omdat nader onderzoek… Lees verder →

1
Rb, deelgeschil: kantonrechter bevoegd bij werkgeversaansprakelijkheid, ook bij directe actie tegen verzekeraar
  • Rechtbank Arnhem
  • BW7289

Het verzoek van de werknemer is gebaseerd op de directe actie en dus op een verzekeringsovereenkomst. De kantonrechter acht zich toch bevoegd kennis te nemen van het geschil, omdat door de verzekeraar geen dekkingsverweren zijn gevoerd. De verzekeraar wordt daarom niet benadeeld door de behandeling van het verzoek in deze… Lees verder →

1
Rb: Gedaagde volledig aansprakelijk voor letselschade veroorzaakt bij vechtpartij
  • Rechtbank Amsterdam
  • BW7050

Bij scheldpartij heeft eiser als eerste een klap gegeven. Gedaagde heeft vervolgens eiser met een riem geslagen, waardoor hij zijn linker oog heeft verloren. Het beroep van gedaagde op uitlokking wordt verworpen. Eiser heeft de eerste klap gegeven, maar er was geen sprake van aanhoudend provocerend gedrag. Ook beroep noodweer… Lees verder →

2
Leergang Middelzwaar Letsel: Nog enkele inschrijvingen nodig voor de start in september 2012
  • OSR Jur. Opleidingen

Er zijn nog enkele inschrijvingen nodig om op 11 september 2012 de Leergang Middelzwaar Letsel weer van start te laten gaan. Deze leergang staat open voor schadebehandelaren en schaderegelaars bij verzekeraars en belangenbehartigers. De leergang heeft vier modules met in totaal 12 lesdagen verspreid over de maanden september/april. Inhoudelijke dagen… Lees verder →

1
Rb: school niet aansprakelijk voor ongeval met trampoline na afloop van gymles
  • Rechtbank Almelo
  • BW8098

Scholiere (3 VMBO, sportstroom) stelt school aansprakelijk voor letsel opgelopen bij gymles met sprong op trampoline. De rechtbank heeft deskundigenbericht door docent aan HALO gelast. Op basis hiervan oordeelt de rechtbank dat niet gezegd kan worden dat de school onzorgvuldig en/of onrechtmatig heeft gehandeld. Het ongeval heeft plaatsgevonden nadat de… Lees verder →

NIBE-SVV maakt Leergang Personenschade Zwaar letsel compleet
  • NIBE-SW

NIBE-SVV maakt de Leergang Personenschade Zwaar letsel (Zl)compleet met een diplomastelsel met nieuwe modules. Het diplomastelsel is ingevoerd om de kwaliteit van de leergang te waarborgen. Komend najaar zijn de nieuwe verplichte basismodules Regie en Toekomstschade te volgen. De keuzemodules van de leergang, namelijk Schade bij zelfstandigen, Beroepsziekten en Overlijdensschade… Lees verder →

1
Hof: werkgever niet aansprakelijk voor burn-out werknemer
  • Hof Den Haag
  • BW7220

Het hof oordeelt dat werknemer ABN AMRO (medewerker Global Business Support) onvoldoende heeft gesteld voor het oordeel dat gezondheidsklachten door de werkomstandigheden. Werknemer heeft met de door hem overgelegde rapporten voldoende aannemelijk gemaakt dat hij in 2001 is uitgevallen in verband met ‘burn-out’-klachten. Deze rapporten bevatten echter onvoldoende ondersteuning voor… Lees verder →

1
Rb, deelgeschil: geen aansprakelijkheid voor oogletsel door wegschietende spijker
  • Rechtbank Den Haag
  • BW7278

Verzoeker en verweer hangen gezamenlijk kerstversiering op in gemeenschappelijke woonkamer. Verzoeker, die 2 meter achter verweerder staat, krijgt hierbij wegschietende spijker in het oog en loopt blijvend oogletsel op. De rechtbank toets aan de criteria van het Kelderluik-arrest en acht het handelen van verweerder niet onrechtmatig. Verweerder heeft deugdelijk materiaal… Lees verder →